Hlavní obsah

Američance rok chodily balíky vracené čínskému prodejci, zabraly jí garáž i dvůr

2:50
2:50

Poslechněte si tento článek

San Jose

Ženě z Kalifornie zhruba rok neustále chodily balíky, které vraceli zákazníci čínskému prodejci na Amazonu. Ten totiž jako kontakt pro vracení zboží uvedl právě její adresu. Prodejce je na internetu nedohledatelný a samotný Amazon se k řešení dlouho neměl.

Foto: DPphoto, Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Žena z kalifornského města San Jose, která nechtěla uvést své jméno, a proto ji web stanice ABC označuje jen jako Kay, už nevěděla, co si má počít. Zhruba rok jí totiž domů chodily neobjednané balíky, které už ani neměla kam dávat. Zabraly jí půlku garáže a další skladovala na dvoře.

Uvnitř každého balíku jsou „univerzální potahy“ na sedadla v autech, které mají pasovat na širokou škálu různých modelů. Ale jak se ukázalo, tak to zjevně není pravda, protože nespokojení zákazníci je ve velkém vracejí. Problém spočívá v tom, že nezodpovědný čínský prodejce Liusandedian uvádí jako adresu pro vracení zboží právě tu Kayinu.

Druhý problém pak vznikl na straně zákazníků, kteří tím pádem nedostali zpět peníze za vrácené zboží a zároveň je to stojí další peníze za odeslání, přičemž „poštovné“ obvykle dosahuje zhruba poloviny ceny nevhodných potahů. Nikdo z nich však nemá ani nejmenší tušení, že vrácené zboží nekončí ve skladech prodejce, ale u Kay v garáži.

Žena se již několikrát obrátila přímo na Amazon, mimo jiné i proto, že v některé dny jí před dveře přišlo takové množství balíků, že nebylo jednoduché se vůbec dostat domů, což je problematické i proto, že Kay žije v domě s 88letou matkou, která již má potíže s pohybem. Ale provozovatel internetového tržiště se k nápravě neměl.

„Pokaždé mi místopřísežně zaručili, že to již přestane, že zjednají do 24 hodin nápravu, nebo do 48 hodin,“ popsala Kay s tím, že dokonce dostala poukaz v hodnotě 100 dolarů (přes dva tisíce korun). Ale balíky jí pak vždy chodily dál.

Amazon se dokonce snažil přenést zodpovědnost na ni samotnou, aby tedy sama aktivně vracela zásilky přepravním společnostem, které je přivážejí, případně je vyhazovala nebo rozdávala. Sama firma však tuto informaci rázně popírá.

Podle ABC přitom v případě společnosti Liusandedian nejenže nelze dohledat žádnou internetovou stopu, která by vůbec dokazovala jeho existenci, ale také zcela nepochybně dochází k porušení zásad Amazonu.

Podle nich totiž prodejce musí umožnit vrácení peněz bez vrácení zboží, nebo poskytnout zákazníkům proplacení zpětného odeslání. A pokud prodejci v daných lhůtách nezareagují, může se se zákazníky vypořádat i přímo Amazon a následně peníze vymáhat po prodejcích.

Až poté, co se do případu vložila americká média, to vypadá, že se Kay po zhruba roce útrap nakonec přece jen dočká. Amazon totiž společně s vydáním oficiální omluvy vyslal na Kayinu adresu na své náklady lidi, kteří všechny balíky z jejího pozemku odvezli. Podle vyjádření firmy by navíc mělo dojít k takřka okamžité nápravě, a žena ze San Jose by tak již nikdy neměla být zavalena autopotahy ani žádným jiným nevyžádaným zbožím.

Výběr článků

Načítám