Hlavní obsah

V internetových obchodech v zemích EU nakupuje málo Čechů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Obliba nakupování na internetu v České republice sice rychle roste, jen zlomek Čechů si ale pořídil zboží v internetových obchodech v některé ze zemí Evropské unie. Vyplývá to z průzkumu Evropské komise.

Foto: Profimedia.cz

Článek

"Jinde v EU nakoupila loni online pouze dvě procenta Čechů, přičemž z nabídky domácích e-shopů si vybral každý čtvrtý český spotřebitel," uvedl Ondřej Tichota z ESC. V roce 2010 nakupovalo od domácích prodejců po internetu 36 procent evropských spotřebitelů proti 34 procentům v roce 2009. Přeshraniční elektronický obchod ale vzrostl z osmi procent jen na devět procent. V internetovém obchodě fungujícím v domovské zemi nejčastěji nakupují Britové (64 procent) a v zahraničí Lucemburčané (53 procent).

"Zdá se, že hlavní překážkou přeshraničního elektronického obchodování jsou obavy spotřebitelů. Zhruba 62 procent lidí, kteří si po internetu z jiné země nikdy nic neobjednali, se obává podvodného jednání. Dalších 59 procent přiznává, že se obávají, že nebudou vědět, co dělat v případě problémů. A 49 procent lidí odrazují předpokládané problémy s dodáním zboží," podotkl Tichota.

Problémy s doručením zboží z jiné země EU jsou přitom ve srovnání s vnitrostátními nákupy o něco méně časté. "Zboží není doručeno pouze v pěti procentech přeshraničních nákupů, zatímco u domácích nákupů je to šest procent. Doručení zboží ze zahraničí bylo loni zpožděno v 16 procentech případů, na rozdíl od domácích 18 procent," podotkl ředitel české pobočky ESC Tomáš Večl.

Tuzemské internetové obchody loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci celkově utržily rekordních 33 miliard korun, což je o šest miliard korun více než v roce 2009. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží než v kamenných prodejnách, ale také pohodlí a úspora času. Internetové obchody navíc loni těžily ze snahy lidí nakoupit v době hospodářské krize zboží co nejvýhodněji. Spotřebitelé kvůli tomu více utráceli právě na internetu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám