Hlavní obsah

Není X jako X. Twitter může s novým logem narazit u Mety i Microsoftu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

New York

Nové logo sociální sítě Twitter může přijít multimiliardáře Elona Muska pěkně draho. Právníci totiž poukazují na to, že přejmenování Twitteru na X může být po právní stránce značně komplikované. A to kvůli tomu, že duševní vlastnictví písmene X mají už v současnosti jiné firmy, především americký Microsoft a Meta Platforms.

Foto: Social Media Website, Reuters

Místo ptáčka nese Twitter nově jen logo s písmenem X.

Článek

Písmeno X se využívá v ochranných známkách hojně, jak poukázala agentura Reuters. Twitteru tak hrozí, že bude svou novou identitu muset bránit před soudem.

„Podle mě existuje 100% pravděpodobnost, že Twitter někdo kvůli novému logu zažaluje,“ prohlásil právník specializující se na ochranné známky Josh Gerben.

Podle něj existují stovky aktivních registrací pokrývajících písmeno X v celé řadě odvětví. „Jen ve Spojených státech jsem napočítal 900 takových registrací,“ doplnil Gerben. Zdůraznil, že jejich majitelé se mohou „dovolávat ochrany při porušení práv, pokud by jiná značka uvedla spotřebitele v omyl“.

Foto: koláž Novinky.cz

Zleva: logo Twitteru, společnosti Meta Platforms a herní konzole Xbox Series X od Microsoftu

Seznamte se s X. Twitter mění své hlavní poznávací znamení

Internet a PC

Soud následně může vyčíslit odškodné za peněžní škody, ale klidně i používání značky zablokovat. Například Microsoft používá písmeno X u své herní konzole Xbox Series X a i díky stejným barvám (černému podkladu a bílému písmenu) se novému logu podobá opravdu hodně.

Server Fox Business poukázal na to, že Meta má sice jinak barevně laděné logo, ale dva opačné úhly směřující k sobě tvoří také písmeno X. Matka Facebooku a Instagramu si přitom takové logo zaregistrovala už v roce 2017.

„Je jasné, že jsou všichni nadšení z možného zápasu mezi Muskem a Zuckerbergem (šéf Mety, pozn. red.), ale případná právní bitva o ochrannou známku by mohla být ještě lepší,“ prohlásil právník Daniel Heitner.

Nové logo je jen začátek

Od roku 2006 – tedy od svého vzniku – změnila společnost Twitter své logo již několikrát. Prakticky vždycky ale mělo nějakou spojitost s modrým ptáčkem. Radikální změna nastala až tento týden, kdy Musk představil nové logo ve tvaru bílého písmene X na černém pozadí. Na Twitteru se nicméně toto logo objevuje i v jiných barevných kombinacích.

„Se značkou Twitter se brzy úplně rozloučíme,“ prohlásil Musk.

Když si lidé nyní zadají do adresního řádku internetového prohlížeče adresu X.com, jsou automaticky přesměrováni na web twitter.com. Agentura Reuters poznamenala, že očekává, že časem se to otočí – tedy že lidé budou přesměrováváni z domény twitter.com na X.com.

Musk naznačil, že koupě Twitteru měla sloužit jako „akcelerátor“ pro vytvoření aplikace X, což je projekt, který popisuje jako „aplikaci všeho“. Ta by měla být podobná čínskému WeChatu. To je multifunkční aplikace vlastněná společností Tencent Holdings, která umožňuje uživatelům platby, rezervace vstupenek na akce a zasílání zpráv.

Foto: archív tvůrců

Evoluce loga Twitteru

Twitter pod taktovkou Muska přišel o téměř polovinu tržeb

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám