Článek
Co si budeme namlouvat - počítače slouží k zábavě a odpočinku ipro dospělé. Hrát si na počítači lze v dnešní době mnoha způsoby. Trh nabízí řadu technických vymožeností, o kterých se nám před pár lety ani nesnilo. Některé dokáží několikanásobně umocnit zážitek ze hry.
Patnáct let do pravěku
Pamětníci vzpomínají pravděpodobně na první, velmi jednoduché hry určené pro PC. Prsty na klávesnici a projíždění autem mezi osvětlenými body na černém pozadí, doplněné vrčením vestavěného reproduktorku má v paměti nejeden dnešní třicátník.
Původní jediný komunikační prostředek s počítačem - klávesnici - doplnila s nástupem grafického operačního systému myš. Většina her však nebyla stavěná k ovládání tímto hlodavcem. Proto nadále převládala klasická klávesnice.
S rozvojem her a lepšími možnostmi jejich grafického zpracování si ale výrobci brali příklad z jednoúčelových herních stojanů, které byly vybaveny většinou jednoduchým pákovým ovladačem a sadou tlačítek.
Podobná zařízení se začala brzy objevovat i u počítačů. Standardem ve vybavení pécéček začínaly být zvukové karty s konektorem pro připojení herních periferií - takzvaným gameportem. První joysticky měly jedno či dvě tlačítka a rukověť, která z dnešního pohledu nebyla příliš ergonomická. Byly ale zásadním krokem vpřed.
Dnešní joysticky jsou osazeny mnoha tlačítky, ovládáním plynu (rychlosti) a některé i otočnou rukovětí. Ta umožňuje při zachovaném směru letu pohled pilota do stran.
Doba gamepadů a volantů
S dalším zvyšováním výkonu počítačů a grafických karet se posouvaly možnosti her. Zjistilo se, že joystick je vhodné zařízení pro ovládání leteckých simulátorů. Ale u sportovních her, kupříkladu u nás populárního hokeje, kde se vyžadují rychlejší změny polohy, už joystick jaksi nestačil. To byl počátek éry gamepadů. Původně byl tento herní hardware osazen malou páčkou, kterou časem nahradil osmisměrný ovladač pro palec.
Téměř současně začaly být v centru zájmu volanty. Automobilové simulátory představují sice jen jednu skupinu her. Nicméně právě ta se těší největšímu procentu zájmu odrostlejších zájemců o tuto zábavu. Řazení je svěřeno tlačítkům na volantu či páčkám pod věncem. Některé modely jsou vybaveny i řadící pákou s takzvaným sekvenčním systémem řazení (naklonění páky vpřed/vzad).
Volanty a pedály se dnes posunuly až do profesionální sféry, kdy design špičkových modelů navrhují firmy zabývající se výrobou volantů a tuningových doplňků pro skutečné automobily či dokonce pro monoposty F1. Tak se můžeme setkat s ručně kůží obšitým věncem volantu či hliníkovými pedály.
Pro tak zvané strategické hry je však stále nejlepší prostředek k ovládání myš. Profesionální hráči (takoví skutečně po celém světě jsou, věnují téměř celý svůj čas hraní her, mají své sponzory, jezdí po světě a účastní se turnajů) se vracejí při hraní akčních her také k myši. Na tu mají ale nejvyšší nároky a vybírají jí podle zpracování, přesnosti a rychlosti odezvy. Jinými slovy: jak rychle se pohyb myší na stole projeví na obrazovce počítače - tady jde o zlomky vteřiny.
Kabely už nepřekážejí
První herní ovladače byly digitální. Měly osm kontaktů pro pohyb do osmi směrů. Při vychýlení páky se vždy aktivoval jeden z nich a ten udával smět pohybu. Pokrokem byly možná paradoxně ovladače analogové, které dokáží rozpoznat libovolný směr a nejsou omezeny pouze osmi možnostmi.
Dalším přelomovým okamžikem bylo, když se objevily joysticky s tzv. hmatovou odezvou (anglicky Force Feedback). Jejich předností je, že obsahují vestavěný motorek, který v hrou definovaných situacích třese s rukovětí. Tyto přístroje využívají obousměrnou komunikaci mezi herním ovladačem a joystickem. Hráč tak pocítí kupříkladu zpětný ráz při střelbě, blízký výbuch nebo zásah. Dnes jsou vybaveny technologií hmatové odezvy nejen joysticky, ale i gamepady a volanty.
V poslední době se objevuje nástup bezdrátových produktů. V tomto provedení byly donedávna prodávány myši a klávesnice. Současné rádiové technologie umožnily přenos většího množství informací a rychlejší odezvy. Díky tomu jsou nyní vhodné i pro herní zařízení. Průkopník těchto technologií, společnost Logitech, začala dodávat první bezdrátový gamepad navíc vybavený hmatovou odezvou a nově i bezdrátový joystick.
Pro zastánce konzolí
Pokud mluvíme o herních ovladačích, musíme alespoň krátce zmínit i periferie k herním konzolím, které dodává v současnosti Logitech. Pro Sony Playstation 2 je na trhu kromě standardního příslušenství i volant a bezdrátový gamepad shmatovou odezvou a myš.
Nově s nástupem on-line her bude k dispozici i náhlavní souprava (sluchátka s mikrofonem) a klávesnice kombinovaná s gamepadem pro komunikaci jednotlivých hráčů mezi sebou. Další příslušenství je k dispozici pro méně rozšířené konzole - volant pro GameCube a bezdrátový gamepad s hmatovou odezvou pro Xbox.
Kolik to stojí | |||
Výrobce | Typ | Popis | Cena v Kč s DPH |
Joysticky | |||
Logitech | WingMan Extreme Digital 3D | joystick | 1120 |
Microsoft | Sidewinder Precision 2 | joystick | 1150 |
Saitek | Cyborg 3D Rumble Force Stick | joystick s hmatovou odezvou | 1840 |
Logitech | WingMan Force 3D | joystick s hmatovou odezvou | 1950 |
Microsoft | Sidewinder Force Feedback 2 | joystick s hmatovou odezvou | 1990 |
Logitech | Cordless Freedom 2.4 | bezdrátový joystick | 2350 |
Volanty | |||
Logitech | WingMan Formula GP (USB) | volant s pedály | 1350 |
Microsoft | Sidewinder Precision Racing Wheel | volant s pedály | 1490 |
Logitech | WingMan Formula Force GP | volant s pedály a hmatovou odezvou | 2250 |
Microsoft | Sidewinder Force Feedback Wheel | volant s pedály a hmatovou odezvou | 2550 |
Logitech | MOMO Racing Force | volant s pedály, řadící pákou a hmatovou odezvou | 4220 |
Thrustmaster | F1 FF | volant s pedály imitující volant F1 | 5990 |
Gamepady | |||
Saitek | P150 USB Action Pad | gamepad | 620 |
Logitech | WingMan Action Gamepad | gamepad | 690 |
Logitech | WingMan RumblePad | gamepad s hmatovou odezvou | 1120 |
Saitek | P1500 Rumble Pad | gamepad s hmatovou odezvou | 1130 |
Logitech | WingMan Cordless Rumblepad | bezdrátový gamepad s hmatovou odezvou | 1890 |