Článek
Jedním ze symbolů PS5 se při jejím uvedení na trh stala hra Returnal, která vyrazila dech strhující akcí a odzbrojujícím příběhem. Hratelnost byla postavená na pohledu ze třetí osoby, přitom působila trochu jako klasická střílečka.
Uvězněni na cizí planetě, ze které ani smrt nebyla vysvobozením, jste postupně rozkrývali tíživá tajemství o smrti, vině, smutku, osamělosti a osobních tragédiích. Děj byl vyprávěný v náznacích, ale natolik sugestivně a v kombinaci s vesmírnou akční hrou, že Returnal dalece překračoval hranice běžné hry.

Ukázka ze hry ReturnalVideo: archiv tvůrců
Ale je možné vstoupit znovu do podobných vod? Jde zopakovat tak intenzivní zážitek? Navíc s tolika podtóny a přesahem do běžného světa?
Například pečlivě budovaný motiv bílých stínů je na mém žebříčku ikonických herních přirovnání na samém vrcholu. A i po letech vzbuzuje emoce a hudba ze souboje s bossem Hyperionem nahání husí kůži. To jen dokazuje, o jak mistrovské dílo se jednalo. Takže kdo tento klenot ještě nehrál, teď je ten správný čas.

Hra bude mít strašidelný příběh s fantasy a sci-fi prvky.
Na konci prostoru a času
Protože 20. března 2026 nám herní studio Housemarque, které stálo právě za Returnalem, naservíruje na PS5 novinku s názvem Saros a bude to z pohledu hratelnosti velmi podobný zážitek.
Jestli to ale bude i se stejně ambiciózním příběhem, nám zatím nový trailer úplně nenapověděl. V něm se pouze dozvídáme, že hrdina Arjun Devraj bojuje o přežití ve ztracené kolonii Carcosa.
Významnou roli bude hrát zatmění, ostatně saros je označení pro zatmění Slunce a Měsíce a je to období dlouhé přibližně 18 let, 11 dní a 8 hodin. Zatmění bude probouzet monstra, kterým Arjun musí čelit. Protože jakmile Slunce zemře, je čas krvácet. Podobně jako v Returnalu i Saros by měl nabídnout mimořádně rychlou akci a také měnící se prostředí, kde každý běh bude jedinečný.

Trailer ke hře SarosVideo: Archiv tvůrců
Laserová show
Znovu vidíme smršť barevných střel a laserů, ze kterých se divákovi možná zatočí hlava, ale už v Returnalu jsme si vyzkoušeli, že při hraní je to rozpohybovaná poezie. Těšit se můžeme na nejrůznější druhy zbraní, některé připomínají brokovnici, jiné kulomet nebo granátomet a určitě se dočkáme i řady kreativních kousků, plus na blízko máte k dispozici opět meč.
Na první pohled zaujme práce se štítem. Vizuálně působí trochu rušivě a důraz v Returnalu na pohyb a dash, tedy rychlý úhyb, vypadal čistší, ale budeme věřit, že autoři vědí, co dělají, a štít přinese nový taktický prvek. Neustálý pohyb a dash budou ovšem i nyní základem. Herním stylem by měla trochu pootočit i druhá šance. Jakmile zemřete, máte jedno oživení, vrátíte se silnější a můžete napravit předchozí selhání.
Lokace vypadají trochu pestřejší a bossové opět šíří hrůzu. Některá vylepšení získaná během hry budou pravděpodobně permanentní, jiná zase platná jen na aktuální běh, dokud definitivně nezemřete. Z traileru je každopádně zřejmé, že nás nečeká žádná procházka růžovým sadem.
Na tuhle nabitou akční pecku se musí těšit každý fanda adrenalinových her a my si to připisujeme na seznam nejžhavějších hitů roku 2026.

Saros by se měl odehrávat na planetě Carcosa, které hrozí „zlověstné zatmění“.