Článek
Textové hry patří do klasického herního žánru, kde veškerá interakce probíhá prostřednictvím slov na obrazovce. Tyto hry neobsahují grafiku, jsou založené čistě na interaktivním textovém příběhu ovládaném klávesnicí, myší nebo joystickem. Hráči se po herním světě pohybují z lokace do lokace.
První textovky byly už v 60. letech instalovány do prvních sálových strojů, tedy počítačových systémů určených speciálně pro podnikové aplikace. Nejvíce se ale rozvinuly v 70. letech, kdy už se první počítače zabydlovaly i v našich domácnostech.
Zapomeňte ale na líbivou podobu dnešních Windows, v té době neměly počítače – a tím pádem ani hry – vůbec žádnou grafiku. Hráč tedy komunikoval s počítačem tak, že zadával text pomocí příkazů z klávesnice do terminálu.

Ukázka z textové hry Star Trek (1971)
„Terminál hráči odpovídal popisem herní lokace, co třeba uživatel vidí nebo v jaké konkrétní lokaci se nachází,“ řekl pro Novinky expert na textové hry a redaktor specializovaného webu Textovky.cz Jaroslav Bubeník.
Různé druhy textových her
Textové hry se dělí na několik druhů, žánrů a podžánrů. „Existují klasické textové hry, někdy textové adventury, kde se hráč pohybuje mezi lokacemi na základě různých příkazů, jako jsou světové strany nebo nahoru a dolů. Pak jsou gamebooky, které vycházejí z knižní předlohy. Hráč si zde volí cestu, kterou se vydá pomocí několika možností, a tak postupuje hrou. Podle toho se mění celý příběh. Hra může mít i několik konců,“ popsal textové hry Bubeník.
Podle knihy 50 let textových her od spisovatele Aarona A. Reeda se rozdělují na textové adventury nebo také interaktivní fikci (IF), víceuživatelské textové hry MUD (Multi-User Dungeons, víceuživatelský real-time on-line virtuální svět), textovky založené na příběhu, roguelike (náročný svět s procedurálně generovanými prvky), experimentální a mnohé další.
Bubeník zmiňuje také tzv. podrazovky. „Je to subžánr pojmenovaný podle textové hry Podraz 3 od Františka Fuky. Je to vesměs simulace hackování cizích počítačů. Samotný Podraz byl portovaný snad na všechny známé platformy, které se u nás vyskytovaly,“ dodal.

Ukázka z textové hry Podraz 3 od Františka Fuky
Adventura Zork a další známé textovky
Mezi nejznámější textové hry patří adventura Zork, poprvé vydaná v roce 1977. „V ní prozkoumáváte opuštěnou podzemní říši, sbíráte poklady a musíte je donést do nějaké lokace,“ popisuje Zork Jaroslav Bubeník.
Hráči se tedy musí pohybovat mezi stovkami herních lokací a interagovat s okolními objekty zadáváním příkazů. Program funguje jako vypravěč, který popisuje hráčovu polohu a výsledky jeho příkazů.

Ukázka z textové adventury Zork Anthology
Zork ale nebyl první, prvenstvím se pyšní Colossal Cave Adventure (1976). Tato textovka vydaná vývojářem Willem Crowtherem nabídla prozkoumávání jeskynního systému plného pokladů a zlata. Jedná se o první známou dobrodružnou hru a první příklad interaktivní fikce.
Další oblíbenou textovou adventurou byl Stopařův průvodce po Galaxii. Tato interaktivní fiktivní videohra založená na komediální sci-fi stejného jména vyšla v roce 1984. Navrhli ji autor Douglas Adams a Steve Meretzky z Infocomu.
Mezi první textovky patří také The Oregon Trail, Star Trek, Lunar Lander nebo The Sumerian Game. Všechny fungovaly na principu zadávání příkazů prostřednictvím dálnopisu propojeného s hlavním počítačem. Výstupy se pak tiskly na papír.

Ukázka z první textové adventury Colossal Cave Adventure
Česká stopa
Do Československa přišly textové hry o víc jak patnáct let později, tedy v první polovině 90. let, kdy jich vzniklo nejvíce.
Mezi nejznámější autory českých textových her patří jednoznačně spisovatel a programátor František Fuka. Zmiňme alespoň sérii Podraz či titul Indiana Jones a chrám zkázy.

Ukázka z textové hry Indiana Jones a chrám zkázy od Františka Fuky
Vyzdvihnout si zaslouží také Viktor Lošťák (Pomsta šíleného ataristy) či Petr Fismol (Král Jister). Zajímavostí je, že Fismol je tvůrcem a redaktorem největšího českého serveru o textových hrách Textovky.cz společně s výše zmíněným Bubeníkem.
„V Československu vyšlo nejvíce textových her z východního bloku. Například v Polsku jsem jich našel třeba dvacet a v Maďarsku skoro žádnou,“ popsal Bubeník. „Těch her v Čechách vyšlo opravdu hodně. Jen na začátku devadesátých let vytvořili lidé tak pět set až šest set textových her,“ dodal.
Podle Bubeníka jsou české textové hry specifické. Využívají zjednodušený jazyk oproti textovkám ze zahraničí. „V devadesátých letech jsme začali vymýšlet, jak to zjednodušit, protože ne každý uměl rychle psát na klávesnici. Takže jsme začali zkracovat herní příkazy,“ vysvětlil Bubeník.
Dnes už ale díky novému hernímu enginu mohou autoři používat složitější jazyk. Sám Bubeník rozhodně na textovky nezanevřel, vyrábí vlastní hry už dlouhá léta ve stylu původních titulů.
„Když jsem s textovkami začínal, tak jsem vůbec neuměl programovat ani vyrábět grafiku. Takže jsem zkoušel různé pokusy, dělal jsem si svoje vlastní hry, a to na Atari a pak na Amize. Teď se tomu věnuji s dalšími třemi lidmi v Česku a na Slovensku,“ řekl Novinkám Bubeník.

Web Textovky.cz
Jak hrát?
Podle Bubeníka k hraní textovek nestačí pouze počítač, ale také analogové technologie – čtverečkovaný papír a tužka. „Je nutné kreslit mapu hry a zaznamenávat si do ní vše podstatné,“ vysvětlil expert.
„Je také důležité prostudovat si herní návod, který by měl obsahovat seznam dostupných příkazů. Pokud textovka nemá návod a obvyklé příkazy nereagují, tak ji nemá cenu hrát,“ doplnil.
Mezi základní příkazy v českých textových hrách patří světové strany (sever, jih, východ a západ), nahoru, dolů, dovnitř a ven, k manipulaci s objekty pak pomáhají příkazy jako seber, polož, použij nebo prozkoumej. Některé textovky mají i bohatší slovník, jako je třeba otevři, zavři, zamkni a podobně.

Expert na textové hry Jaroslav Bubeník vytváří své vlastní textovky.
Kromě původních textových her existuje celá řada novějších titulů, které si mohou hráči pořídit na mobilní telefon nebo na PC přes Steam. Mezi ně patří například česká textovka Vesmír nezná vyvolených (Universe Has No Favorites) od vydavatele Walker and Volf z roku 2024, která se ovládá pomocí myši a obsahuje ilustrace s podporou umělé inteligence.
„Je to nejpovedenější česká textová hra, kde hráč nepíše textové příkazy, ale pouze kliká myší,“ má jasno Bubeník. „První část jsem jim dokonce testoval a konzultoval,“ pochlubil se.

Ukázka z novější textové hry Vesmír nezná vyvolených
Dále si uživatelé mohou zahrát například hororový vizuální román Milk Inside a Bag of Milk Inside a Bag of Milk (2020) pojednávající o protagonistovi, který se potýká s traumatem a psychózou. Vyzdvihnout si zaslouží také textový vesmírný příběh o kosmonautce Hibernated (2018) či textovky na mobil – dobrodružná videohra Lifeline (2015) o přežití na neznámé planetě, RPG série Eldrum a AI Dungeon s možností on-line hraní.
Všechny tyto tituly už mají většinou krásné ilustrace, nějakou hudbu a ovládání pomocí myši nebo v rámci telefonu. Textové hry se tedy někam postupně posouvají a mění se, v jádru ale pořád zůstávají kreativními a originálními. Přesně tak, jak to bylo dříve.

Ukázka z novější textové hry Hibernated