Hlavní obsah

Lidé šetří i na hrách. Výdaje na mobilní tituly klesly o pět procent

New York

Celosvětové výdaje spotřebitelů na videohry pro mobilní zařízení se v loňském roce snížily o pět procent na 110 miliard dolarů (zhruba 2,5 bilionu Kč). Ve své zprávě to ve středu uvedla analytická společnost Data.ai. Spotřebitelé se nyní kvůli vysoké inflaci a rostoucím nákladům na půjčky snaží více šetřit, což má negativní dopady na tržby videoherního průmyslu.

Foto: archív výrobce

Ilustrační foto

Článek

K poklesu zájmu o videohry kromě ekonomických problémů přispívá rovněž konec pandemie covidu-19, během které lidé trávili více času doma. Podle serveru CNBC se bude trh s hrami pro mobilní zařízení potýkat s problémy také v příštím roce, mimo jiné kvůli negativním dopadům nových pravidel společnosti Apple pro ochranu soukromí uživatelů na vývojáře.

Podle nových pravidel Applu musejí vývojáři aplikací pro telefony iPhone žádat uživatele o povolení ke sběru určitých dat pro reklamní účely. Podobná pravidla navíc chystá i společnost Google, jejíž operační systém Android využívá většina chytrých telefonů. Podle Data.ai bude v důsledku těchto pravidel obtížnější přilákat hráče, kteří vynakládají vysoké částky na nákupy virtuálního zboží uvnitř hry. Tito hráči jsou označováni jako „velryby“ a pro mnohé hry představují klíčový zdroj příjmů.

Mobilní hry už tolik netáhnou. Trh klesne poprvé od zrodu smartphonů

Hry a herní systémy

Někteří vedoucí pracovníci z odvětví se podle nedávné zprávy listu Financial Times (FT) obávají, že spotřebitelé čelící růstu životních nákladů nebudou ochotni dál investovat peníze do svého oblíbeného herního titulu, když existuje řada bezplatných her. Některé přední mobilní hry nyní podle odborníků registrují až pětinový pokles příjmů z prodeje virtuálního zboží, jako jsou dodatečné životy, vybavení pro hráčovu postavu či herní měny, napsal FT.

Hry pro mobilní zařízení byly v posledních letech klíčovým zdrojem růstu videoherního průmyslu, což přimělo velké vydavatele videoher k rozsáhlým investicím do této oblasti. Přední světový vydavatel Take-Two Interactive, který stojí za populární herní sérií Grand Theft Auto, například začátkem loňského roku koupil za 12,7 miliardy dolarů (zhruba 284 miliard Kč) výrobce her pro mobilní zařízení Zynga.

Klesá i poptávka po smartphonech

Situaci nezlepšuje ani fakt, že celý mobilní trh má za sebou nejhorší čtvrtletí od roku 2014. Zájem spotřebitelů o nákupy v letošním roce utlumila nelichotivá ekonomická situace, především růst úrokových sazeb a vyšší účty za energie. Odbyt chytrých telefonů se ve třetím čtvrtletí, tedy za červenec až září, snížil podle výzkumné společnosti Canalys o devět procent.

Podle odhadu IDC navíc pokles bude pokračovat i ve čtvrtém čtvrtletí, které jinak patří díky Vánocům k těm nejsilnějším v roce. Propad celosvětových dodávek chytrých telefonů klesne v letošním roce o 9,1 procenta na 1,24 miliardy přístrojů.

Příliš pozitivní nebude, co se prodejů týče, ani první pololetí nadcházejícího roku, byť za celý rok 2023 IDC předpovídá nárůst o 2,8 procenta na 1,27 miliardy přístrojů. Zlepšení tedy podle prognózy přijde až ve druhé polovině příštího roku.

„Domníváme se, že situace na globálním trhu s chytrými telefony zůstane v první polovině příštího roku obtížná. Ale doufáme, že v polovině roku nastane zlepšení a že druhá polovina roku přinese růst ve většině regionů,“ prohlásil Ryan Reith ze společnosti IDC.

Počítačové hry mozku prospívají, tvrdí studie z USA

Hry a herní systémy

Může se vám hodit na Zboží.cz: Gamepady pro mobily, Kapesní herní konzole

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám