Článek
GlTron
I přes své stáří a tím i spojenou naivitu je film Tron i dnes velice oblíbený mezi lidmi, jejichž počínání má jen něco málo společného s počítači. A právě jedna scéna z filmu se stala námětem několika dalších, jimiž se pak inspirovaly následující a tak dále, až je herní systém docela "provařený", ale stále neskonale zábavný.
Pokud pořád netušíte, o čem je řeč, pokusím se vám hru trochu přiblížit: Po hrací ploše jezdí několik futuristických motorek, které se od těch současných liší hlavně tím, že za sebou zanechávají nesmazatelnou stopu, jež ostatním ale i jí samé jeví jako neproniknutelná překážka. Sami jistě dobře tušíte, že cílem hry je vydržet na ploše co nejdéle a do ničeho přitom nenarazit.
To víme, to známe, říkáte si určitě, a proto je třeba povědět si něco o tom, čím je GlTron tak zajímavý. Je to jednoznačně jeho zpracování: perfektní grafika téměř připomíná filmovou předlohu, správný adrenalinový požitek umocňuje dynamická hudba a v menu si můžete nastavit cokoliv vás jen napadne. Pokud vás tedy zmiňovaný žánr zajímá nebo se s ním naopak teprve chcete seznámit, pak s GlTronem rozhodně nešlápnete vedle.
Wire Hang
Když se přibližně před rokem na freewarové scéně objevila "vertikální plošinovka" s názvem Icy Tower, bylo to opravdová bomba. Herní princip byl opravdu jednoduchý, ale natolik hratelný, že bylo jen otázkou času, kdy ho ostatní začnou napodobovat a upravovat. Wire Hang je jedním takovým následníkem, nakolik zdařilým posoudíme v následujících řádcích.
I tentokráte je cílem hry neustále se pohybovat po plošinkách nahoru a nespadnout, ale prostředek, jakým se tak činí, je poněkud jiný. Přibylo zde totiž jakési lano s bodcem na konci, který se zabodne do zvolené plošinky a vymrští postavičku vzhůru podle zákona přímé úměrnosti: čím jste od plošiny dál, tím déle letíte.
Až doposud by bylo vše v pořádku, potíž zde leží v poněkud kostrbatějším ovládání: odehrává se pouze pomocí myši, nedá se ovšem mířit na plošku, na níž chcete střílet, ale musíte nastavit posuvný jezdec zajetím ke kraji hrací plochy. Ta je ovšem tak malá, že z ní docela snadno vyjedete, což může být v kritických okamžicích rozhodující. Okno si sice můžete roztáhnout přes celou obrazovku, ale celé to pak vypadá docela divně.
Spout
Poslední dnešní hra ovšem vypadá divně i ve velmi malém okně, v němž se odehrává. Nebudu tedy zdržovat a rovnou popíšu, co se v něm děje zajímavého.
Malý čtvereček, který se nachází neustále uprostřed obrazovky má být zřejmě kosmická raketa, protože z něj po stisknutí mezerníku tryskají jakési částice, které krom toho, že s raketou pohybují také ničí skálu okolo (takové černé fleky), jíž máte proletět.
Navíc je vše velice citlivé na ovládání, chce to trochu cviku, takže hru rozhodně nelze doporučit cholerikům, netrpělivým a nervózním - při počasí, jaké teď panuje by její hraní nemuselo mít dobré následky.