Hlavní obsah

České start-upy táhnou. Investoři poslali desítky miliard korun

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Tuzemské start-upy loni přilákaly investice v objemu nižších desítek miliard korun. Počet projektů, které investoři podpořili, stoupl na zhruba 200. Několik z nich překonalo hranici miliardy korun. Uvedla to ve své analýze advokátní kancelář Mavericks, která se na start-upy specializuje.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

Do nejmladších start-upů v prvních a druhých investičních kolech (tzv. pre-seed a seed investice) mířilo podle analýzy zhruba 160 investic. Jejich medián vzrostl na 18 milionů korun z 13,5 milionu v roce 2021. Rostlo také ocenění start-upů před investicí, a to ze 120 milionů v roce 2021 na loňských asi 140 milionů Kč. Čísla nicméně v druhé polovině roku začala brzdit nestabilní ekonomická situace, ukázala analýza.

„Rok 2022 byl pro českou start-upovou scénu vcelku zdařilý. Již poněkolikáté v řadě se zvýšil počet uzavřených investic, medián investic i valuací,“ uvedl partner a zakladatel Mavericks Tomáš Ditrych. Dařilo se podle něj například doručovací službě potravin objednaných on-line Rohlík nebo softwarovému start-upu Productboard, který se stal dalším z takzvaných jednorožců, tedy firem s hodnotou přes miliardu amerických dolarů.

Blízko k tomuto milníku má i několik dalších společností, řekl Ditrych. „Ještě pozitivnějším znakem z mého pohledu je, jak dobře se daří těm nejmladším start-upům. Česko je plné odvážných inovativních nápadů a čím dál více podnikatelů se těmto nápadům věnuje naplno,“ dodal.

Co je to start-up?

Pojem start-up označuje novou firmu nebo začínající projekt, jehož tvůrci jsou na samém začátku podnikání.

Poprvé začal být používán před rokem 2000, kdy v zámoří vzniklo během internetové horečky mnoho takovýchto společností. V posledních letech zažívají start-upy opět renesanci.

Podle Mavericks má zhruba třetina seedových a pre-seedových transakcí podobu úvěru, který se při splnění podmínek promění v podíl ve společnosti. Úroky těchto úvěrů jsou v průměru v Česku kolem osmi až deseti procent za rok, i přes aktuálně vysokou inflaci.

Zvyšuje se také výše podílu, kterou jsou investoři a zakladatelé ochotni rozdělit mezi zaměstnance. Zatímco v roce 2021 bylo ve smlouvách pro zaměstnanecké podíly vyčleněno více než deset procent podílu v osmi procentech případů, loni už to bylo 27 procent případů. „Investoři i zakladatelé jsou si vědomi toho, že nějaká forma zaměstnaneckých podílů jim výrazně pomůže při hledání zaměstnanců, proto čím dál více firem alokuje větší podíl ve firmě právě na tento účel,“ dodal Ditrych.

Jednorožci mají miliardovou hodnotu. Technologické startupy z Indie zažívají boom

Internet a PC

Zájem českých i zahraničních investorů

Zájem o financování českých start-upů ze strany českých i zahraničních investorů podle provozní ředitelky Creative Docku Gabriely Teissing dlouhodobě a stabilně roste. V posledních dvou letech se objem financování zvyšoval nejrychleji, řekla. „Letos ale s pokračující krizí podpora start-upů na mezinárodní úrovni zpomaluje, jsme svědky klesající hodnoty slavných start-upů a očekáváme obdobný trend i u nás. Nejzajímavějšími oblastmi pro investory bude umělá inteligence, energetika nebo digitalizace,“ dodala Teissing.

Právníci z Mavericks varují, že v Česku stále existují překážky, které mladé společnosti brzdí. Příkladem jsou právě opční programy pro zaměstnance (tzv. ESOPy). Ty obvykle v zahraničí umožňují začínajícím projektům bez většího finančního zázemí motivovat pracovníky možností získat ve společnosti podíl. Právní řád v Česku však tuto možnost oslabuje nevýhodnými daňovými podmínkami. České start-upy tak podle odborníků v tomto ohledu nemohou dobře konkurovat zahraničním, které v tuzemsku získávají technický talent.

Dalšími překážkami pro start-upy jsou podle odborníků také nedostatečná digitalizace státní správy a absence daňových pobídek podporujících drobné investice do raných start-upů.

Start-upy si stěžují na Apple kvůli ochraně osobních údajů

Internet a PC

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám