Hlavní obsah

Black Friday poprvé podle nových pravidel. Co se u slevového šílenství mění?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Černý pátek, tedy Black Friday, připadá letos na 24. listopadu. I když má jít podle tradice o marketingovou akci, která přinese obří slevy během jediného dne, řada tuzemských obchodů si ji vyložila po svém – atraktivnější cenovky nabízí už nyní a ještě více než dva týdny bude. Letos se přitom vůbec poprvé musí prodejci řídit novými pravidly.

Animované domácí spotřebiče ožívají v reklamním spotu Zboží.czVideo: Seznam.cz

 
Článek

Od ledna letošního roku totiž platí novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která obchodníkům nařizuje počítat slevy z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní.

V praxi se tak už nemůže stávat, že prodejci krátkodobě před Black Friday zdraží konkrétní produkty, aby u nich pak mohli lákat klidně až na 90% slevy. Lidé by se tak měli snadněji orientovat v jednotlivých nabídkách, aby skutečně našli tu nejatraktivnější slevu.

Vánoční prodeje jsou tu. Obchody sázejí na slevy, lidé budou více vybírat

Ekonomika

Přesto je třeba dávat si pozor. I když může být sleva v řádu několika desítek procent, ve výsledku nemusí jít o nejatraktivnější nabídku na trhu. Hledat nejlevnější zboží pomáhají nákupní rádci, jako je například Zboží.cz od společnosti Seznam.cz.

Na něm stačí do vyhledávače zadat název požadovaného telefonu, případně ještě hledání zpřesnit doplňujícími informacemi, například zda je přístroj v prodejně dostupný k okamžitému vyzvednutí nebo jakou má barvu.

Edukovat uživatele o tom, že není důležitá výše avizované slevy, ale konečná cena, se snaží nová reklamní kampaň Seznamu. „Zboží.cz se tak staví do pozice rádce, který pomůže najít tu nejvýhodnější nabídku dostupnou na českém internetu,“ uvedla Karolína Chromíková, brand manažerka služby Zboží.cz.

Reklamní spot, ve kterém ožívají animované domácí spotřebiče, si můžete prohlédnout v úvodu tohoto článku.

Foto: Václav Šálek, ČTK

Slevy musejí prodejci počítat z nejnižší ceny produktu za posledních 30 dní.

Není všechno zlato, co se třpytí

Platí také okřídlené rčení – není všechno zlato, co se třpytí. Nejnižší cena se automaticky nerovná nejlepší nabídka. V řadě případů totiž přístroje nemusejí být pro český trh určeny, což může přinést celou řadu problémů.

Například u chytrých telefonů a tabletů nabízejí obchodníci někdy přístroje, které neobsahují češtinu. Za její dodatečnou instalaci si pak nechají pěkně připlatit. Některé modely zase nejsou určeny do provozu v tuzemských sítích, a tak se může stát, že si s telefonem sice zavoláte, ale rychlý internet nespustíte.

Před nákupem podobných telefonů je tedy vždy vhodné si obchodníka řádně „proklepnout“. To je možné právě na Zboží.cz; návštěvníci na něm naleznou uživatelské recenze, ve kterých se lidé dělí o své zkušenosti s produktem. Často tak upozorňují i na jeho neduhy.

Nejde jen o slevu

Obchodníci však mají i další triky, na které jsou zatím zákony krátké. Pozornost je třeba věnovat zejména podmínkám akce. Plošná sleva například může platit jen na vybrané zboží, případně atraktivnější cenovku naleznete až u druhého či třetího zakoupeného produktu.

Vždy je tedy nutné podmínky akce důkladně prostudovat, abyste nesedli obchodníkům na lep.

Češi řeší drahotu jednoduše. Prostě neotevřou peněženky

Ekonomika

Reklama

Související články

Lidé v Česku šetří, ekonomika strádá

Utlumená spotřeba domácností zůstává nejvýznamnější brzdou růstu české ekonomiky. Meziroční pokles tržeb v maloobchodě v září zrychlil na čtyři procenta ze...

Výběr článků

Načítám