Hlavní obsah

Vynalézavost internetových podvodníků nezná mezí, oběť lanaří i hodiny

5:41
5:41

Poslechněte si tento článek

Útoků kyberšmejdů na lidi přibývá. Jenom banky jich za první čtvrtletí zaznamenaly téměř 23 tisíc, což je o jedenáct procent více než loni stejnou dobou. Jde přitom pouze o oběti, které útok nahlásily. Těch, které o nic nepřišly nebo byly obrány jen o pár korun, je ale daleko více. Internetoví útočníci přitom volí řadu různých strategií.

Foto: Profimedia.cz

Stačí polevit v ostražitosti, vyplnit na falešném webu údaje ke kartě – a člověk přijde o všechny úspory.

Článek

S rozvojem umělé inteligence se stále častěji na sociálních sítích objevují videa, kde jsou zneužívány podoba a hlas známých osob. Týká se to třeba herců, zpěváků či politiků. V Česku to byli například prezident Petr Pavel, Andrej Babiš, novinářka Pavlína Wolfová nebo senátor Pavel Fischer.

Podvodníci většinou lákají na investice do zdánlivě výnosných obchodů, kdy ale jen inkasují peníze a obětem tvrdí, jak moc vydělali. „Pod záminkou pomoci dochází navíc u lidí k instalaci programů pro vzdálený přístup, což umožní podvodníkovi získat kontrolu nad jejich zařízením,“ řekl Jiří Poláček z Moneta Money Bank.

Podvodná reportáž, ve které falešný Babiš láká důvěřivce na investiceVideo: Novinky

Deepfake s Pavlem Fischerem, který láká lidi na investiceVideo: Novinky

Co je to deepfake?

Deepfake je zdánlivě reálný, umělou inteligencí vytvořený obraz, zvuk nebo video. Na pravdě se ovšem tento materiál nezakládá.

Technologie deepfake, složenina ze slov deep learning (hluboké učení, disciplína v rámci strojového učení) a fake, využívá umělé inteligence, která pomocí algoritmů a velkého množství zdrojových fotografií dokáže vytvořit model obličeje člověka, aniž by ho bylo potřeba skenovat.

Falešní bankéři

Oblíbeným trikem bývá to, že se podvodníci vydávají za bankéře, policisty nebo za obojí. Snaží se svým obětem namluvit, že jejich bankovní účet někdo napadl. Přitom je přesvědčují, aby jim poskytli přístupové údaje, převedli peníze na údajně záchranný účet, od nějž jim pošlou číslo, nebo aby peníze vybrali a předali jim je osobně.

„Stává se, že vědí, komu volají. Znají některé konkrétní soukromé údaje, které se jim podařilo získat z hůře chráněných webů, databází hotelů nebo e-shopů,“ konstatovala Andrea Hutková z České spořitelny. Podvodníci jsou připraveni obětem volat v několika lidech a drží je na telefonu třeba i několik hodin. Takže pak podlehnou i vzdělaní či mladí lidé.

O tom, jak velký problém to je, svědčí i data ostravské policie. Ta jen za první čtvrtletí letošního roku řeší v tomto regionu 40 případů lidí, kteří se nechali oklamat falešnými bankéři. Pod smyšlenými legendami podvodníci z obětí vylákali téměř 15 milionů korun.

Ostravská policejní mluvčí Soňa Štětínská uvedla, že zatímco za letošní tři měsíce řeší už 40 případů falešných bankéřů, tak vloni za celý rok jich bylo „jen“ 25. A škoda za celý rok 2024 z těchto případů byla kolem čtyř milionů korun.

„Teď už to je za čtvrt roku kolem 15 milionů. Je zřejmé, že tato podvodná legenda je bohužel stále úspěšná. Pachatelé umí být neskutečně přesvědčiví, slušní, milí. Po vylákání financí někdy přejdou do hrubosti a odmlčí se. V té chvíli se případy dostanou k policistům,“ uvedla policejní mluvčí.

Uvedená čísla představují přitom jen zlomek podvodů, který se v Česku odehrál. Pojednávají totiž skutečně pouze o ostravském regionu. V celorepublikovém měřítku budou kyberšmejdi samozřejmě ještě úspěšnější.

Hlasování přes WhatsApp

Novinkou posledních dnů je, že podvodníci posílají lidem přes komunikační aplikaci WhatsApp odkazy. V nich je třeba žádají, aby hlasovali pro jejich dceru v taneční soutěži. To ale nemusí být jediná legenda. Poté, co oběti na odkaz kliknou, získají kyberšmejdi kontrolu nad jejich účtem.

Z toho pak jejich známým posílají žádosti o peníze s tím, že se ocitli v nouzi. Ti tak mohou snadno uvěřit, že někdo z jejích blízkých potřebuje naléhavě půjčit. Podobné podvody se děly už dříve, například pokud se podvodníkům podařilo napadnout třeba něčí účet na Facebooku.

Foto: ČBA, Novinky

Ukázka podvodných zpráv na WhatsAppu

Doručení balíčku

Stále jsou časté i podvody na internetových bazarech. Tam se stávají terčem lidé, kteří chtějí něco prodat. Údajní zájemci se s nimi domluví na koupi a pak jim pošlou třeba odkaz na „doručovací“ společnost s tím, že přes ni lze balíček zaslat. Oběti tam nechtěně doplní třeba údaje ke kartě nebo účtu, které jim pak podvodníci vybrakují.

Podobně se pak vydávají třeba za poštu, Úřad práce nebo finanční úřad. Zasílají lidem SMS zprávy s tím, že mají například přeplatek na daních nebo vyřízené dávky. Přes zfalšované, věrohodně vypadající weby daných institucí na přiloženém odkazu se pak dostanou k jejich účtům a platebním kartám.

Láska přes internet

Samostatnou kapitolou jsou pak novodobí „sňatkoví“ podvodníci, kteří osamělé lidi osloví přes sociální sítě a dlouho si s nimi dopisují a přesvědčují je o své lásce. Vydávají se třeba za vojáky či lékaře na misích. Tvrdí pak, že by se s nimi setkali, ale potřebují se „vykoupit“ z armády nebo že se nedostanou ke svým úsporám, aby za oběťmi přijeli. Ty jim pak peníze samy zašlou.

Česká spořitelna v rámci své preventivní kampaně, kdy se snaží ochránit účty svých klientů, již dříve zveřejnila praktiky, které podvodníci u tzv. love scamů často používají:

  • Reakční všímavost – útočník umí zacházet s detaily ze soukromí, o kterých ani nevíte, že jste mu je prozradili. Vyčíhal si je i na sociálních sítích. Tím začíná navozovat pocit důvěry a intimity.
  • Citové vydírání – přichází se silným, dojemným příběhem. Může to být válka, úmrtí blízké osoby, rozvod nebo třeba lékař zachraňující děti.
  • Vyvolávání tlaku – po nějaké době začne na svou oběť tlačit. Nutí ji ke krokům, kterými podmiňuje naplnění vztahu. Někdy se naschvál odmlčí, lže, že už nechce pokračovat, protože po své oběti přece nemůže chtít peníze.

Bezpečnostní experti také poradili, jak se mohou lidé bránit. „Ověřujte si na sítích velice detailně, jak se k vám člověk, který se vám dvoří, vlastně dostal. Zeptejte se přátel, kdo to je, zda ho/ji znají. Hledejte ještě jiné důkazy o tom, že tento člověk skutečně nemá falešnou identitu,“ poradili bezpečnostní experti spořitelny.

„Netajte nikdy tento romantický příběh z internetu a svěřte se svým blízkým. Poraďte se s více lidmi, kamarády, rodinou. Beze studu mluvte o tom, že po vás někdo ‚ze sítí‘ chce peníze a vy ho asi milujete. Může se to stát každému,“ stojí v doporučení spořitelny.

Podvodníci si hrají na novináře

Uživatelé by se měli mít na pozoru před různými investičními podvody, ve kterých útočníci zneužívají jméno zpravodajského serveru Novinky.cz. Na snadné výdělky lákají podvodníci zpravidla v souvislosti se známými osobnostmi. V posledních měsících se objevily například falešné články s prezidentem Petrem Pavlem či moderátorem Janem Krausem.

Jde nicméně o typický phishingový podvod, kdy se útočníci snaží pod vidinou snadného zisku z lidí vylákat peníze. Podvod je to ale poměrně propracovaný, všechny odkazy ve falešném článku vedou na další podvodný web.

Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež uživatele bude kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí ho přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.

Poradíme, na co si dát pozor a jak nesednout podvodníkům na lep, a to v dříve uveřejněném článku.

Anketa

Zkoušeli to už na vás podvodníci?
Ano, ale nenechal/la jsem se nachytat
65 %
Ano, a nachytali mě
6,6 %
Ne, dávám si pozor
18,1 %
Nemají šanci
10,3 %
Celkem hlasovalo 320 čtenářů.

Výběr článků

Načítám