Hlavní obsah

Uvěřila falešnému politikovi na internetu. Přišla o 1,6 milionu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Internetová reklama, ve které hovořil známý politik o výhodném investování, zaujala třiačtyřicetiletou ženu z Kroměřížska. Že šlo o klamavé informace, jí došlo až ve chvíli, kdy přišla o 1,6 milionu korun. Zřejmě nenávratně.

Podvodné video s Andrejem BabišemVideo: Novinky

 
Článek

„Video ji zaujalo natolik, že se po kliknutí na odkaz zaregistrovala. Následně přijala hovor od domnělého finančního poradce společnosti,“ informoval ve čtvrtek policejní mluvčí Radomír Šiška s tím, že šlo o video zveřejněné již koncem minulého roku.

Poradce ženu ujišťoval, že jí pomůže s počáteční investicí. Podle jeho instrukcí provedla prvotní několikatisícový vklad. Muž za ni údajně nakoupil kryptoměnu a zhodnocené peníze zaslal zpět na její účet. Tímto si získal její důvěru. Proto poskytla údajnému pracovníku investiční společnosti vzdálený přístup do svého počítače.

Falešný Babiš slibuje důvěřivcům snadné zbohatnutí. Pak je obere

Bezpečnost

Imaginární konto

„Pomocí této aplikace jí po vzájemné domluvě zřídil účet v investiční aplikaci, kde za ni s jejím svolením nakupoval kryptoměny. Žena tímto způsobem zadala v průběhu několika měsíců statisícové příkazy na různé zahraniční účty. Ve druhé nainstalované aplikaci dostávala informace o aktuálním stavu svého imaginárního konta, ve kterém byly vyobrazeny grafy s narůstajícím zhodnocením investic,“ popsal Šiška.

Finanční poradce podle něj možnost výběru peněz odkládal tak dlouho, až se odmlčel. „Podvedená žena ke své krypto peněžence do současné doby neobdržela žádná dispoziční práva, čímž se jí její finance staly nedostupné,“ konstatoval policejní mluvčí.

Do pochybných investic žena nešťastně zlákala také dalšího rodinného příslušníka. Společně tak přišli o jeden milion šest set tisíc korun.

Neznámému pachateli v případě jeho dopadení hrozí za podvod a neoprávněný zásah do počítačového systému nebo nosiče informací až osm let za mřížemi.

Babiš i prezident

Novinky.cz již dříve varovaly, že se v Česku podobná deepfake videa masivně šíří prostřednictvím sociálních sítí, nejčastěji jako reklama. Deepfake je zdánlivě reálný obraz, zvuk nebo video vytvořené umělou inteligencí. Na pravdě se ovšem tento materiál nezakládá.

V uplynulých týdnech se podobná deepfake videa objevila například s předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem či prezidentem Petrem Pavlem. Na sítích řádil také falešný místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček.

Přestože v těchto podvodech vystupuje pokaždé někdo jiný, jde v podstatě o stejný koncept kyberšmejdů, jak vytáhnout z důvěřivců peníze.

Podvodné video s českým prezidentem Petrem PavlemVideo: Novinky

V podstatě jde o evoluci falešných novinářských článků, které zaplavovaly sociální sítě v uplynulých letech. Ty se objevily také pod hlavičkou zpravodajského portálu Novinky.cz, kyberšmejdi zkopírovali jeho vzhled i logo.

Falešní novináři ve svých článcích taktéž vyzývali k investicím pod hlavičkou známých osobností a politiků, načež slibovali pohádkové zbohatnutí. Aktuální vlna podvodných videí povyšuje prakticky na chlup stejný podvod na úplně novou úroveň. Po kliknutí na odkaz ve videu ale už podvod pokračuje úplně stejně, jako přes kopírák. Nejprve chtějí kyberšmejdi od důvěřivců kontaktní údaje, aby je mohli údajně zaregistrovat.

Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež má uživatele kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí je přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.

Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.

V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních měsících objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.

Falešní novináři opět v akci. Takhle důvěřivce oškubou

Bezpečnost

Související články

Výběr článků

Načítám