Hlavní obsah

Nebezpečné podvody zaplavují sítě. Proti kyberšmejdům přitvrdíme, dušuje se Google

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dnes investujete šest tisíc korun a do měsíce získáte desetkrát víc, lákají reklamy na síti YouTube. Mnoha lidem znějí věrohodně, pravdivé skutečnosti se ale jejich sdělení neblíží ani zdaleka. Navíc zneužívají tváře osobností jako Petr Pavel či Andrej Babiš. Zisky končí často v cizině, u podvodníků, k jejichž k dopadení dojde málokdy.

Foto: Profimedia.cz

Vidina rychlého zbohatnutí dokáže lidem zatemnit mozek

Článek

YouTube je největší portál pro videoobsah na světě, jeho majitelem je společnost Google a ta slibuje, že proti zlodějům přitvrdí. „Máme přísná pravidla. U reklam je prosazujeme s pomocí automatizovaných systémů i lidské kontroly,“ uvedla mluvčí české a slovenské pobočky Googlu Alžběta Houzarová.

Předloni systémem ochrany neprošlo přes pět miliard reklam a skončilo přes šest a půl milionu účtů. V únoru přišel Google s novinkou. Pokud bude podvodník mámit peníze nebo informace a zneužívat k tomu známou osobnost nebo značku, bez předchozího varování mu YouTube účet pozastaví a znemožní mu zadávat další reklamu.

Podvodníci jsou ovšem napřed, což přiznává i Google. Zloději si vytvářejí tisíce různých účtů. Když jim služba jeden zablokuje, nic to pro ně neznamená. Zároveň umí své podvody maskovat a hodnotiteli, ať už je to robot, nebo člověk, pošlou ke zhlédnutí jinou verzi reklamy, než kterou nakonec zveřejní.

Chtějí pomáhat Ukrajině, sociální sítě jim blokují reklamu

Domácí

Uživatelé si často stěžují, že pokud podvod nahlásí, dostanou od YouTube odpověď, že reklama neporušuje zásady. To je způsobené právě zmíněným maskováním. Lidé si přitom mohou sami reklamu ověřit, musejí ovšem zapátrat a najít malé písmeno „i“ v kroužku v levém spodním rohu videa. Z něj lze zjistit, kdo si reklamu zaplatil a zda je inzerent ověřen společností Google. Podvodníci nejsou ověřeni a země, odkud pocházejí, je často mimo Evropskou unii.

Nejvíc řádí falešní bankéři

„U takových podvodů, které směřují do zahraničí, je objasněnost malá. Podvodníci to mají navíc smluvně ošetřené třeba tak, že u nich objednáváte investiční produkt na dva roky. Pošlete peníze a po týdnu už s vámi nikdo nekomunikuje, ale vy musíte čekat ty dva roky, na které je domnělá investice plánovaná,“ popsal Ondřej Moravčík z Policejního prezidia.

„Pokud se jedná například o násilí na dětech, všechny americké společnosti včetně YouTube s námi rychle spolupracují. Když od nich ale chceme údaje o firmě, která si u nich zadala podvodnou reklamu, zpravidla nás odmítnou a odvolávají se například na ochranu svého obchodního partnera,“ dodal Moravčík.

Za komunikaci s podvodníkem přišla seniorka o tisíce, dalších 200 tisíc jí zachránil bankéř

Krimi

Podvodníci si totiž často reklamu zadají přes zprostředkovatele a toho, nikoliv podvodníka samotného, pak firma chrání. Podobné nezákonné aktivity lze najít vedle YouTube i na sociální síti Facebook, chodí e-mailem či zprávou na mobilní telefon, všechny fungují stejně, odkazují na podvodné stránky. Ty člověka přimějí buď peníze rovnou převést, nebo si nainstalovat program, kterým podvodník získá kontrolu nad počítačem oběti.

„Trendem současnosti je falešný bankéř, který vám zavolá,“ uvedl policejní mluvčí. Ten často klienta vystraší, že jsou jeho peníze v ohrožení a je nutné je okamžitě převést – pochopitelně na účet nebo do tzv. bitcoinové peněženky podvodníka.

Podvodníci si hrají na novináře

Uživatelé by se měli mít na pozoru před různými investičními podvody, ve kterých útočníci zneužívají jméno zpravodajského serveru Novinky.cz. Na snadné výdělky lákají podvodníci zpravidla v souvislosti se známými osobnostmi. V posledních měsících se objevily například falešné články s prezidentem Petrem Pavlem či moderátorem Janem Krausem.

Jde nicméně o typický phishingový podvod, kdy se útočníci snaží pod vidinou snadného zisku ve skutečnosti z lidí vylákat peníze. Podvod je to ale poměrně propracovaný, všechny odkazy ve falešném článku vedou na další podvodný web.

Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež uživatele bude kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí ho přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.

Poradíme, na co si dát pozor a jak nesednout podvodníkům na lep, a to v dříve uveřejněném článku.

Chtěla lístky na derby pražských „S“. Nemá nic a ještě přišla o peníze

Krimi

Reklama

Výběr článků

Načítám