Hlavní obsah

Padesát let slaví nejen pražská podzemní dráha, ale i sladké metro

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Půlstoletí neoslaví příští měsíc jen pražská podzemní dráha, jež se mezi tehdejší Sokolovskou, dnešní Florencí, a Kačerovem rozjela 9. května 1974, ale také dezert Metro. První kousky ochutnali hosté slavnostního zahájení provozu.

Foto: Michelské pekárny / Petr Merta, Stanislav Peška, ČTK

Vlevo studentky středních škol u výrobní linky na dezert Metro v Michelské pekárně (1984), vpravo snímek u příležitosti 25. výročí výroby dezertu, uprostřed ukázka retro edice obalu

Článek

Pro nevšední událost jej navrhl a vyrobil státní podnik Pražské pekárny a mlýny. Dezert, jehož čtyři kusy v jednom balení symbolizovaly čtyři vagóny v jedné soupravě, které tehdy v metru jezdily, si získal takovou popularitu, že ho v Michelských pekárnách v téměř nepozměněné formě vyrábějí dodnes.

Cukrářský trvanlivý výrobek tvoří piškotový plátek s tukovým krémem obalený fondánem a politý kakaovou polevou.

Výrobní linka z Nizozemska

Výrobě předcházel nákup nové výrobní linky z Nizozemska, kterou pořídilo tehdejší generální ředitelství Pražských pekáren a mlýnů.

Orion a spol. Zlatý věk českých cukrovinek začal před více než sto lety

Historie

„Tehdy se do ČSSR dovezly dvě výrobní linky. Menší byla umístěna do Michle, větší na Slovensko. Ta se však velmi rychle přestala využívat, protože se výroba v Michli velice dobře rozjela. Proto se rozhodlo, že větší linka se přestěhuje do Michle a ta menší se prodala do zahraničí,“ vzpomínal na zahájení výroby technický ředitel Karel Paulů.

Foto: Michelské pekárny

Takto vypadal obal přibližně v roce 1990

V dnešní době se Metro dezert na Slovensko vyváží, takže se výrobek na tamním trhu objevuje dál.

První zkušební verze vznikaly ve Výzkumném ústavu generálního ředitelství podle původní holandské receptury. Cílem bylo vyvinout cukrářský výrobek s prodlouženou trvanlivostí za použití místních surovin.

Metro bez řidičů. Pražský dopravní podnik vypsal tendr za 86 miliard

Ekonomika

„Při výrobních zkouškách pak někoho napadlo, že ten výrobek vlastně vypadá trochu jako vagónek. A protože tou dobou všichni žili významnou událostí, jakou bylo plánované zprovoznění první trasy metra v Praze, na počest této slavností události pojmenovali i nově vyvinutý výrobek jako Metro dezert,“ vysvětlila spojitost pochoutky a dopravního prostředku obchodní ředitelka Michelských pekáren Radka Slezáková.

Po spuštění výroby v nové pekárně v Michli, kam se přesunula výrobní linka, začala pravidelná produkce baleného cukrářského výrobku.

Dodávky pro spartakiádní cvičence

Ten se podle Slezákové začal těšit značné oblibě díky svým vlastnostem, především prodloužené trvanlivosti s možností uskladnění v běžných teplotách, tedy mimo ledničku.

„Stal se oblíbeným občerstvením pro spoustu kulturních a sportovních akcí. Legendární byly dodávky pro spartakiádní cvičence, tedy zajištění občerstvení několika tisíců sportovců účastnících se hromadných vystoupení také na Strahovském stadionu,“ připomíná.

Foto: Michelské pekárny

Retro edice i ukázka starého obalu

K základní příchuti Metro dezertu začaly velmi brzy přibývat i další varianty. „Jako speciální limitovanou edici pro oslavu padesátiletého jubilea zahájení výroby, jsme připravili Metro dezert s banánovou příchutí,“ doplnila Slezáková.

Antropoložka jídla: Ztratili jsme přehled, co jíme. A máme z toho krizi

Móda a kosmetika

Související články

Nanuk neboli „Eskimo Pie“ slaví 100 let

Je tomu přesně 100 let, co si 24. ledna 1922 dánský imigrant v USA Christian Kent Nelson prosadil patent na výrobu mraženého smetanového krému politého...

Výběr článků

Načítám