Hlavní obsah

Trendy v evropském online nakupování: Češi oceňují pohodlí, Francouzi hledají nejnižší cenu

Online nakupování je oblíbené po celé Evropě, ovšem každý národ na něm oceňuje něco jiného. Liší se i přístup k nakupování na tzv. marketplaces. Co ale evropské zákazníky spojuje, je obliba odložených plateb i růst popularity doručení zboží do výdejních boxů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Klíčová hodnota, kterou zákazníci napříč evropskými trhy od online nakupování očekávají a kvůli které na internetu vůbec nakupují, je podle průzkumu agentury Augur pro společnost Klarna, různá.

Zatímco pro Čechy a Poláky je hlavním benefitem pohodlí a rychlost doručení, Francouzi hledají především nejvýhodnější cenu. Italští zákazníci pak na nakupování v e-shopech oceňují především jednoduchost a nízkou časovou náročnost nákupního procesu oproti fyzickému trávení času v obchodních centrech.

Češi preferují menší specializované e-shopy

Český online trh se výrazně od ostatních v Evropě liší i tím, že upřednostňujeme nakupování v menších specializovaných obchodech. Ve většině Evropy si zákazníci oblíbili velké platformy, tzv. marketplaces, jako je například Amazon či Allegro. Například k jejich používání se hlásí až 90 procent polských nakupujících. V Česku si ale oproti tomu vůbec největší domácí hráč, e-shop Alza.cz, v roce 2021 připsal jen 26 procent ze všech uskutečněných on-line nákupů.

Impulzivní nákupy ohrožují peněženky Čechů, na internetu jim neodolají více než dvě pětiny lidí

Finance

„Zatímco v zahraničí zákazníci často nakupují na některém z velkých online marketplaců, v Česku funguje přes padesát tisíc malých a středních e-shopů. Čeští zákazníci přitom patří mezi ty opatrnější, což může být důvodem, proč je u nás v porovnání s ostatními státy Evropy tak populární takzvaná dobírka. Češi se zdráhají posílat své peníze dopředu a vyplňovat platební údaje u obchodníků, ke kterým si ještě nevypěstovali dostatečnou důvěru,“ doplnila Tereza Obrtáč ze společnosti Klarna pro Českou republiku.

Odložené platby na vzestupu

Online zákazníci napříč evropskými trhy mají ale společnou oblibu tzv. odložených plateb či též BNPL plateb (Buy Now, Pay Later), jejichž princip spočívá v tom, že zákazník za zboží zaplatí až po dodání a vyzkoušení, a to až do 14–30 dnů od jeho přijetí.

Podle průzkumu chce 56 procent českých zákazníků zaplatit až poté, co se rozhodnou, zda si zboží ponechají.

„Firmám z oblasti BNPL se díky přísné transparentnosti a prozákaznickému přístupu daří dokazovat, že se zákazníci při zachování zdravého přístupu k nakupování nemusí odložení platby bát. V Česku navíc nakupující rychle zjišťují, že jim odložená platba svými benefity může suplovat zastaralou dobírku, s jejíž pomocí se často bránili riziku, že jim třeba zboží nedorazí. Odložená platba je přitom oproti dobírce výrazně ekonomicky výhodnější, a to nejen pro zákazníky, ale často také pro obchodníky,“ doplnila Obrtáč.

Jak fungují odložené platby

Finance

Co se týče platebních metod, pak Češi nejvíce preferují platbu kartou, poté dobírku a u větších transakcí volí nejčastěji bankovní převod. V západních zemích je stále velmi oblíbená platba přes virtuální peněženku PayPal, zatímco v Polsku je 90 procent plateb uskutečněno kartou přes platební bránu BLIK.

Výdejní boxy na vzestupu

Ještě jednu věc mají zákazníci na všech evropských online trzích společnou, a to velký nárůst popularity doručení zboží do výdejních boxů. Nespornou výhodou je podle nich to, že zboží si mohou vyzvednout kdykoliv podle vlastních časových možností.

V Česku dává podle průzkumu přednost doručování do těchto boxů téměř pětina zákazníků, což z něj činí druhý nejoblíbenější způsob dopravy.

Roste i obliba osobního odběru zboží po platbě předem (Click & Collect).

Na druhou stranu ale klesá obliba doručení zboží kurýrem na domácí adresu. Zákazníkům vadí velký časový rozptyl doručení zásilky. V Polsku jsou navíc kurýři všeobecně považováni za nespolehlivé a zákazníci často raději volí jiné metody dopravy zboží.

Jak funguje vrácení zboží?

V Česku oproti ostatním zkoumaným zemím mohou zákazníci v případě nespokojenosti využívat poměrně jednoduchý proces vrácení zboží. Na ostatních trzích tato možnost často chybí nebo je zpoplatněna, což zákazníky do velké míry od online nákupů odrazuje.

Například v Itálii je trend vracení zboží teprve v plenkách, zatímco ve Francii je standardem vrácení zpoplatnit.

Anketa

Co je pro vás u on-line nakupování nejdůležitější?
Cena
24,7 %
Rychlost doručení
4,5 %
Výběr způsobu doručení
7,9 %
Renomé obchodu
2,2 %
Nejvýhodnější kombinace uvedeného
60,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 89 čtenářů.

Neplánovaný výdaj nemusí zruinovat váš rozpočet, rozložte ho na tři platby

Finance

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám