Článek
Úřady loni dokončily 69 820 kontrol, což znamenalo pokles proti předchozímu roku o víc než desetinu. Dodatečně při nich vybraly celkem 8,3 miliardy korun, o 3,6 miliardy více než v roce 2009.
Akce "benzín"
Ke zvýšení objemu doměřených daní pomohla i zatím nejúspěšnější celostátní kontrolní akce zaměřená na kontrolu obchodování s pohonnými hmotami. V jejich případě daňová správa od roku 2009 do současnosti doměřila na daních celkem 11,6 miliardy korun.
Ministerstvo financí uvádí, že k náročnosti kontrol přispívá zdržovací jednání kontrolovaných poplatníků. Snaží se často vyhnout kontrole, či ji alespoň oddálit. Někdy zase nelze kontrolu zahájit, protože dotčenou firmu není možné kontaktovat.
U firem i živnostníků bylo loni jedním z hlavních prohřešků zatajování a krácení příjmů. V případě zaměstnanců zůstává problémem zaměstnávání načerno, maskované smlouvami o dílo a fakturováním nákladů na služby, které jsou ve skutečnosti mzdovými náklady.
Presumpce neviny v daňovém právu neplatí
„U doměření daně podle pomůcek je problém v tom, že si pořád ještě mnozí z nás myslí, že v daňovém právu platí - stejně jako v právu trestním - jakási presumpce neviny. V daňovém právu je to naopak. Daňový subjekt, u něhož byla prováděna daňová kontrola, má ve vztahu k pracovníku správce daně povinnost předložit důkazní prostředky prokazující jeho tvrzení v průběhu kontroly,“ upozornil právník Karel Havlíček z Havlíček Brain Team.
Nesplní-li daňový subjekt při dokazování skutečnosti, jež tvrdí, takže zde není možno daňovou povinnost stanovit dokazováním, je správce daně oprávněn stanovit daňovou povinnost za použití pomůcek, které má k dispozici nebo které si obstará bez součinnosti s daňovým subjektem.
Co jsou to pomůcky?
Takovými pomůckami mohou být zejména listinné doklady, výpisy z veřejných záznamů, daňové spisy jiných daňových subjektů, znalecké posudky a výpovědi svědků v jiných daňových věcech, zprávy a vyjádření jiných správců daně, státních orgánů a orgánů obcí, zájmových sdružení a vlastní poznatky správce daně.
„Stanovení daně podle pomůcek je náhradním způsobem vyměření daně tam, kde daňový subjekt nesplní zákonné povinnosti prokázat jím přiznanou daň. A to zejména z řádně vedeného a průkazného účetnictví, a s tím je proto spojena zákonem stanovená možnost správce daně obstarat si a použít pomůcky i bez součinnosti s daňovým subjektem,“ dodal Havlíček.
Daňový subjekt při tomto pomocném způsobu stanovení daně již nemá prostor pro návrhy a námitky, jaké pomůcky mají či nemají být použity, to je ponecháno na uvážení správce daně.
Daně podle pomůcek v kostce |
Správce daně - berňák - nevychází z presumpce neviny. Důkazní povinnost a břemeno je na daňovém subjektu. |
Správce daně není oprávněn, ale ani povinen k tomu, aby si v průběhu daňové kontroly činil úsudek o spořivosti kontrolovaného daňového subjektu. Pokud ovšem daňový subjekt v průběhu daňové kontroly tvrdí, že určité peníze, které osobně vložil do svého podnikání, byly jeho vlastními úsporami, je jeho povinností toto tvrzení relevantními důkazy prokázat. |
Finanční úřad není dokonce ani povinen vyzývat daňový subjekt k předložení dalších důkazních prostředků, pokud důkazní prostředky tímto subjektem předložené neshledal způsobilými k prokázání skutečností, k němuž byl daňový subjekt vyzván. |
Pouhé vysvětlení nebo tvrzení daňového subjektu nestačí. Co před berňákem tvrdíte, musíte umět prokázat. |
Zdroj: Havlíček Brain Team |