Článek
Podle komisaře pro bezpečnostní unii Juliana Kinga jsou vzhledem k blížícím se volbám do Evropského parlamentu v květnu potřeba další a účinnější kroky.
"Nechceme se den po hlasování probudit a zjistit, že jsme se měli víc snažit," poznamenal King. Facebook, jehož zástupce Nick Clegg v pondělí o věci jednal v Bruselu, podle něj například účinně likviduje nově se objevující falešné uživatelské účty.
Sama firma však připouští, že mezi těmi už delší dobu existujícími jsou asi tři či čtyři procenta falešných. "Podle jejich vlastních čísel to znamená něco mezi 80 a 90 miliony falešných účtů," připomněl King na tiskové konferenci.
Kodex boje proti dezinformacím
Velké internetové společnosti se už loni v říjnu dobrovolně přihlásily ke kodexu, kterým by se v postupu proti dezinformacím měly řídit. Nyní v souladu s ním odevzdaly první seznam konkrétních kroků, které do konce loňského roku udělaly.
Podle komise tak například právě Facebook mění svá pravidla směrem k větší transparentnosti politické reklamy, kdy chce nový systém spustit ještě do eurovoleb. Firma také zasahuje vůči automatizovaným systémům či nabízí uživatelům více kontextových informací, nástrojů a podpory k tomu, aby mohli případné dezinformace účinněji rozlišit.
Také Google se snaží o vyšší transparentnost ohledně politických reklam nebo o boj s falešnými účty a webovými stránkami, které se snaží prezentovat jako něco, čím nejsou. Nástroje směřující k poskytování relevantních a autentických vyhledávání však zatím nejsou dostupné ve všech zemích EU, upozornila komise.
Zásahy na národní úrovni
Twitter také postupuje vůči těm, kdo jeho službu zneužívají, především uzavíráním falešných či podezřelých uživatelských účtů a automatických systémů šířících na síti nevyžádanou reklamu či pochybná sdělení nejrůznějšího obsahu včetně dezinformací.
Evropská komise už také vyzvala členské země EU, aby proti dezinformačním kampaním a "fake news" zasahovaly na národní úrovni, své snahy a zjištění by přitom měly koordinovat.