Článek
Rozhodl o tom Senát, který schválil příslušný návrh zákona. Informace o zaměstnávání, výdělcích, odvodech či daních teď zaměstnavatelé hlásí ČSSZ, ministerstvu práce, statistickému úřadu či finanční správě. Nově by je měli elektronicky zasílat měsíčně jen do informačního systému ministerstva práce.
„Česká správa sociálního zabezpečení pak zajistí distribuci informací dalším úřadům,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) s tím, že by se do budoucna mohly připojit i zdravotní pojišťovny.
„Snažíme se tím vytvořit systém, jenž dává benefit i zaměstnavatelům, kteří data poskytují,“ dodal Jurečka. Stát bude mít podle něj velmi detailní obraz situace na pracovním trhu, například o rozdílech v odměňování v regionech a různých oborech. Naopak chce stát poskytovat data firmám, jaká je situace napříč republikou.
Rozsah poskytovaných dat by se měnit neměl, stanoví ho vláda v nařízení. Kvůli podpoře digitalizace státní správy a minimalizaci administrativy bude toto hlášení pouze elektronické. Pokud dá pracovník souhlas, bude možné jeho data využít třeba při žádosti o hypotéku.
Nyní běží pilotní projekt, který má zajistit dobrý náběh systému. Na základě pozměňovacích návrhů, které koncem června do zákona vložila Sněmovna, uloží zákon zaměstnavatelům, aby se zaregistrovali do evidence zaměstnavatelů nejpozději dva dny před nástupem prvního zaměstnance.
Pokud se do evidence přihlásí a žádný zaměstnanec nenastoupí, musí to oznámit nejpozději do osmi dnů. Zaměstnavatel bude muset od 1. července příštího roku přihlašovat svého zaměstnance do evidence zaměstnanců nejpozději k okamžiku nástupu do práce. Pokud do práce nenastoupí, bude to muset zaměstnavatel také oznámit. Pokud to neoznámí, bude mu hrozit pokuta až 20 000 korun. Má to ztížit nelegální zaměstnávání.
Přístup k údajům z hlášení budou mít také ministerstva spravedlnosti a školství. Ministerstvu spravedlnosti mají tyto údaje sloužit například k tomu, aby mohlo vyhodnocovat schopnosti dlužníků vykonávat výdělečnou činnost a vypracovávat analýzy pro rozhodovací praxi soudů. Ministerstvo školství má mít přístup k údajům proto, aby je školská zařízení nemusela posílat dvojmo - ministerstvu školství a ministerstvu práce.