Hlavní obsah

Zabezpečovací zařízení na Olomoucku nečekaně zastavuje vlaky, nabírají velká zpoždění

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cestující na trati Olomouc–Uničov se v poslední době častěji potýkají se zpožděním spojů či jejich úplným odřeknutím. Komplikace způsobuje výpadek testovaného zabezpečovacího zařízení ETCS na trati. Jen za jediný týden způsobily problémy s tímto systémem zpoždění 50 vlaků a zrušení 16 spojů. Přiznaly to České dráhy (ČD) i Správa železnic (SŽ). Olomoucký kraj situaci ve spolupráci s nimi řeší.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Výpadek se během jízdy projevuje tak, že vlaky samy začnou z ničeho nic, i ve vysoké rychlosti, silně brzdit. Někdy úplně zastaví. Pokyn jim k tomu dá testované zařízení ETCS. Vzhledem k tomu, že se jedná o jednokolejnou trať, způsobuje to značné problémy.

„Poruchy na trati nás dostávají do nepříjemné situace jak vůči kraji, tak vůči cestujícím. Výpadky mají dopad především na plynulost provozu a komfort cestujících,“ řekla Novinkám mluvčí ČD Vanda Rajnochová s tím, že jen za uplynulý týden bylo zpožděno kvůli výpadkům ETCS více než pět desítek vlaků. „Zpoždění u jednotlivých spojů se pohybují v řádu až desítek minut. Odřeknuto bylo celkem 16 vlaků,“ dodala.

„Cestující jsou nespokojení a já je chápu. Mají nárok na bezpečnou, pohodlnou a hlavně včasnou dopravu,“ zdůraznil olomoucký hejtman Josef Suchánek (PirSTAN) s tím, že problémy na této trati trvají delší dobu.

Podle Správy železnic je systém v pilotním provozu a výpadky nemají výrazný dopad na provoz vlaků. Zpoždění jsou prý jen několikaminutová a způsobuje je kalibrace sytému. „Jde o první případ, kdy na provoz vlaků dohlíží pouze evropský zabezpečovač, proto může v průběhu ověřovacího provozu docházet ke kalibraci systému, vysvětlil Právu mluvčí SŽ Jan Nekola.

České dráhy přitom mluví o výrazných zpožděních a odřeknutých vlacích kvůli poruchám zařízení.

To má být postupně instalováno na klíčových tratích, aby zamezilo srážce, pokud vjedou na jednu kolej dva vlaky. Systém se podle SŽ záměrně testuje na regionální trati, nikoliv na klíčových koridorech.

ETCS je podmínkou, aby v budoucnu mohly vlaky po tuzemských tratích jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu, zatímco nyní je to 160 kilometrů. Kontroluje jízdu vlaku, zvyšuje bezpečnost a posiluje kapacitu železničních tratí. Při nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně zasáhne do řízení vozidla.

ČD všechny případy podle ní řeší především se SŽ, která jako správce železniční infrastruktury evropský zabezpečovač ETCS instaluje.

„Na trati projede měsíčně zhruba 1600 vlaků. Za zmíněné období registrujeme několikavteřinové výpadky signálu mezi traťovou a palubní částí ETCS u zhruba jednoho až dvou procent vlaků, což způsobuje prodloužení jízdních dob těchto spojů. V průměru se jedná o pět až sedm minut, během kterých je nutné provést nezbytné dopravní a technologické úkony. Spolu se železničními dopravci a dodavateli systémů pracujeme na tom, aby se počet těchto případů ještě významně snížil,“ sdělil Nekola.

Nejčastěji k výpadkům dochází v úseku Olomouc–Bohuňovice. SŽ tam uskutečnila desítky kontrolních jízd. „Ty stejně jako jízdy běžných spojů jsou průběžně vyhodnocovány, což přispívá k nalezení příčin dočasných ztrát signálu,“ zdůraznil mluvčí.

Z Moravy na Slovensko vede nový železniční most

Ekonomika

Smyslem zavádění ETCS v Evropě je odstranění bariér, které představují odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech. Ty způsobují například nutnost výměny lokomotiv na hranicích. Ověřovací provoz při zavádění ETCS má za úkol odstranit nesrovnalosti při jeho fungování před spuštěním ostrého provozu. „Pilotní provoz na Uničovce běží zhruba 11 měsíců. S krátkodobými výpadky signálu se potýkali také další správci infrastruktury v Evropě. Ve Španělsku běželo testování dva roky, němečtí kolegové odlaďovali komunikaci palubních a traťových jednotek 18 měsíců,“ upozornil Nekola.

Aby nedocházelo k rozsáhlému narušení jízdního řádu, SŽ již přijala nezbytná opatření, která dočasně sníží kapacitu trati, nicméně zamezí rušení jednotlivých spojů.

Na koridoru by poruchy cítilo víc lidí

Trať z Olomouce do Uničova byla po nedávné modernizaci vybrána jako nejvhodnější. Spolehlivost systému jako celku není možné ověřit jinak než v reálném provozu. Proto jsme záměrně vybrali regionální trať. Pokud bychom výhradní provoz pod ETCS zavedli na některém z koridorů, jeho případné poruchy by pocítilo mnohem víc cestujících. Výhradní provoz ETCS jsme na Uničovce spustili s velkým předstihem, tak abychom měli dostatek času na eliminaci všech nesrovnalostí před ostrým provozem od roku 2025,“ ubezpečuje generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Česko si půjčí rekordních 24 miliard na modernizaci železnice

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám