Hlavní obsah

Výrobce Roundupu vyplatí odškodné přes čtvrt bilionu korun

24. 6. 2020, 21:06 – Washington

Německá společnost Bayer vyrábějící herbicid Roundup souhlasí s vyplacením odškodného ve výši více než 10,9 miliardy dolarů (zhruba 259 miliard korun) odškodného. To žádají američtí farmáři kvůli potenciální rakovinotvornosti látky. Německý agrární a farmaceutický koncern to uvedl ve svém středečním prohlášení s tím, že chce ukončit vleklé právní spory.

Foto: Yves Herman, Reuters

Herbicid Roundup

Článek

Bayeru se díky dohodě podaří urovnat asi tři čtvrtiny probíhajících soudních sporů ohledně Roundupu. Žalobu v této věci podalo nebo ji připravuje 125 tisíc amerických spotřebitelů. Dohodu ještě musí schválit soud v Kalifornii.

Bayer sdělil, že vyplácet stěžovatele začne letos. Odškodné bude financovat z existující likvidity, budoucích příjmů, z prodeje své divize zvířecí medicíny a z emise dalších dluhopisů. Akcie firmy se kvůli vlně glyfosfátových žalob dostaly pod tlak a kritice čelil i její šéf Werner Baumann.

Německý Bayer čelí v USA miliardové pokutě kvůli herbicidu

Ekonomika

Rakovinotvornost herbicidu Bayer stále popírá

Tvrzení, že glyfosát způsobuje rakovinu, Bayer popírá. Glyfosát je nejrozšířenějším herbicidem na světě a Roundup byl prvním produktem, který byl na této látce založený. Nedávno se německému podniku v této věci dostalo podpory od americké Agentury pro životní prostředí (EPA), která uvedla, že řádně užívaný glyfosát nepředstavuje zdravotní riziko.

Výrobce Roundupu zaplatí manželům nižší odškodné, místo 46 miliard jen dvě

Ekonomika

Za pravděpodobně karcinogenní považuje glyfosát Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny. Naopak Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) a Evropská agentura pro chemické látky (ECHA), o jejichž posudky se opírá Evropská komise, považují tuto chemickou látku za neškodnou.

V Česku platí jen částečné omezení užívání, nesmí se rozprašovat před sklizní.

Bayer má farmáři zaplatit odškodné 1,8 miliardy, herbicid prý přispěl k tomu, že má rakovinu

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků