Článek
„Cílem je zvýšení výnosů z výběru mýtného, které jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. Tyto finanční prostředky pak bude možné využít typicky na výstavbu, opravy, údržbu nebo správu dálnic nebo silnic,“ uvedlo ministerstvo dopravy ve schváleném materiálu pro vládu.
Zvýšení mýtných sazeb se týká nákladních automobilů, vozidel pro přepravu lidí, tedy zejména autobusů, se zvýšení naopak nedotkne.
Schválené nařízení zároveň zvyšuje pro nákladní auta a autobusy o 55 až 87 procent emisní sazby za použití silnic první třídy. Dorovná se tak tato část sazeb mýtného s výší stanovenou u dálnic, pro současný rozdílný přístup totiž není podle resortu rozumný důvod.
„Cílem je motivovat dopravce a provozovatele vozidel k užívání zpoplatněných pozemních komunikací vozidly s nižšími emisemi CO2, a to v souladu s unijně konformními principy znečišťovatel platí,“ doplnilo ministerstvo.
Stát podle ministra Martina Kupky (ODS) peníze ze zvýšených poplatků bude obratem investovat do údržby a dalšího rozvoje dálniční a silniční infrastruktury.
Příjem z výběru mýta využívá Státní fond dopravní infrastruktury k financování dopravních staveb. Loni stát na mýtném vybral prostřednictvím společnosti CzechToll 17,161 miliardy korun, meziročně o 15 procent víc.