Hlavní obsah

Více než 17 tisíc mostů v USA se může zřítit po jediném nárazu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Náraz nákladní lodi do mostu v Baltimoru, který vedl k jeho okamžitému zřícení, vyvolala ve Spojených státech debatu o tom, v jakém stavu je tamní mostní infrastruktura. Určitou představu nabízí poslední zpráva Americké společnosti stavebních inženýrů z roku 2021. Nezní však moc lichotivě: z více než 600 tisíc mostů jich je ve špatném stavu přes 46 tisíc. Více než 17 tisíc mostů je pak ohroženo stejným osudem, jaký potkal Francis Scott Key Bridge v Baltimoru.

Foto: Julia Nikhinson, ČTK/AP

Trosky mostu Francis Scott Key Bridge v Baltimoru potom, co do něj narazila kontejnerová loď Dali

Článek

Životnost baltimorského mostu Francis Scott Key Bridge byla 47 let. Za celou tu dobu nezažil tak velký otřes jako v úterý 26. března, kdy do něj narazila kontejnerová loď Dali vážící více než 100 tisíc tun. Most se zřítil do řeky za méně než minutu.

I když takový katastrofický kolaps nemusel být zcela předvídatelný, zřícení mostů v důsledku kolizí není úplně neobvyklým jevem a dalo se tomu předejít, napsal server americké televizní stanice CNN.

Nedávné federální bezpečnostní inspekce sice zjistily, že Francis Scott Key Bridge byl v „dobrém“ stavu, to ovšem neplatí pro tisíce dalších v různých koutech USA, jejichž stav je „špatný“.

Kamera zblízka zachytila okamžik nárazu lodě do mostu v Baltimoru

Amerika

Jednotlivé státy kontrolují americké dálniční mosty nejméně jednou za dva roky a klasifikují jejich stav jako „dobrý“, „slušný“ nebo „špatný“. Most, který je ve špatném stavu, má některé konstrukční prvky ve stavu „pokročilého zhoršení“, vysvětluje CNN.

Přibližně 46 100 z celkových 617 tisíc mostů ve Spojených státech neboli 7,5 procenta všech mostů je ve „špatném“ stavu, uvádí Americká společnost stavebních inženýrů ve své zprávě za rok 2021. Tyto mosty tak považuje za konstrukčně nevyhovující. Organizace navíc dodává, že každý den se přes ně uskuteční 178 milionů jízd.

Konstrukčně nevyhovující mosty sice nejsou ze své podstaty nebezpečné, potřebují ale značné investice do údržby, dodala organizace, podle jejichž dat 42 procent všech amerických mostů stojí už nejméně 50 let.

Téměř 21 tisíc mostů má náchylné základy vůči extrémním projevům počasí (zemětřesení, hurikány, extrémní teploty apod.). Starší mosty navíc trpí na to, že nákladní auta jsou těžší, než s čím počítaly původní návrhy mostů. To může vést k praskání kovových konstrukcí a celkově nižší životnosti.

Letecké záběry zříceného mostu v Baltimoru

Amerika

Stáří mostů, extrémní počasí a těžší vozidla ale nejsou jedinými hrozbami pro americké mosty. Podle Národního úřadu pro bezpečnost dopravy USA je více než 17 tisíc amerických mostů náchylných na zřícení z jediného nárazu známého jako „kritický pro zlom“, což znamená, že mosty nemají takzvanou redundanci – ochranné konstrukce kolem zranitelných míst mostů.

Pokud je tak most zasažen dostatečnou silou na určitém místě, kde redundance chybí, může se zřítit buď jeho velká část, nebo rovnou celý most. A právě tohle byl podle úřadu případ baltimorského mostu.

Podle odborníků je tak potřeba naléhavě vylepšit ochranu starších mostů před většími a modernějšími plavidly. Ostatně loď Dali byla dlouhá 300 metrů, což je téměř dvojnásobek délky lodí, které se využívaly v 70. letech minulého století, kdy byl most postaven.

Nicméně server Business Insider s odvoláním na některé oslovené experty uvedl, že i kdyby baltimorský most měl redundanci v podobě „delfínů“ (dřevěné či ocelové pilíře zakořeněné v mořském nebo říčním dně a vyčnívající nad hladinou) nebo „blatníků“ (konstrukční nárazníky), tak by most stejně tak masivnímu úderu neodolal.

Loď v Baltimoru převážela nebezpečný materiál, narušené kontejnery spadly do vody

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám