Článek
Odborový svaz Vereinigung Cockpit (VC) v úterý oznámil, že se pro stávku vyslovila velká většina jeho členů. Zatím ale neuvedl žádný konkrétní termín. V minulosti Lufthansa při velkých stávkách pilotů rušila téměř všechny své lety, uvedla agentura DPA.
Zástupci pilotů mají s vedením společnosti neshody ohledně důchodového zabezpečení. Odbory vstoupily do jednání s vedením společnosti s požadavkem na ztrojnásobení důchodového příspěvku zaměstnavatele. V průběhu jednání svůj požadavek zmírnily, ani po sedmi kolech rozhovorů se ale nepodařilo dosáhnout dohody.
„Očekáváme, že Lufthansa nyní začne brát signály ze strany zaměstnanců vážně a konečně předloží návrh na firemní důchodové zabezpečení, o kterém bude možné jednat,“ uvedl zástupce zaměstnanců Arne Karstens.
Například v září 2022 piloti stávkovali kvůli zvýšení platů, bylo zrušeno na 800 letů, situace zasáhla asi 130 tisíc lidí. Rok nato v létě se opět řešilo navyšování platů, zůstalo ale pouze u hrozeb.
V roce 2024 proběhlo několik stávek, tentokrát ze strany pozemního či palubního personálu. Kvůli té březnové, hnané touhou po vyšší mzdě, bylo zrušeno 600 letů z Frankfurtu, později asi 400 z Mnichova.
Aktuální hrozba stávkou přichází v době, kdy se Lufthansa potýká s vysokými náklady a s menší ziskovostí ve srovnání s konkurencí. V pondělí firma oznámila, že ve snaze zvýšit efektivitu zruší 4000 pracovních míst v administrativě, a to do roku 2030.
Největší letecká společnost v Evropě aktuálně zaměstnává přibližně 103 tisíc lidí. V administrativě pracuje zhruba 15 tisíc z nich.