Hlavní obsah

Spojení Air France a KLM: vznikl 3. největší přepravce na světě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

AMSTERODAM/PAŘÍŽ

Letecké společnosti Air France a KLM se v úterý dohodly na fúzi za 784 miliónů eur, při které Air France převezme menší KLM. Vznikne tak třetí největší letecká společnost na světě. V nové společnosti bude mít KLM 19 procent akcií, Air France 37 procent a zbývajících 44 procent bude kontrolovat francouzský stát.

Foto: Vratislav Konečný

Ukotvená Princípe de Asturias v madeirském Funchalu

Článek

Fúze s Air France přivede KLM do letecké aliance SkyTeam. Díky tomu se SkyTeam stane největším světovým přepravcem a předstihne tak alianci Oneworld, složenou z British Airways a American Airlines, stejně jako Star Alliance, vedenou německou Lufthansou a United Airlines. Air France ve SkyTeamu spolupracuje s americkou Delta Air Lines, italskou Alitalií a s ČSA. Tato tři sdružení dnes obstarávají více než polovinu světové letecké dopravy.

Obě společnosti jednaly o fúzi déle než rok, když aerolinky zažívaly nejhorší krize ve své historii a navíc je tlačila rostoucí konkurence diskontních přepravců. "Vždy jsme byli přesvědčeni o nezbytnosti konsolidace letecké přepravy," řekl předseda Air France Jean-Cyril Spinetta. "Dnes oznamujeme spojení s KLM, kterým vznikne první evropská letecká společnost. Je to mezník v tomto odvětí," dodal.

Spojování neskončilo

Italské aerolinie Alitalia oznámily, že také zahájily s Air France jednání o budoucím připojení k nové společnosti. Na pozvání do SkyTeamu čekají i američtí partneři KLM, tedy Northwest Airlines a Continental Airlines. Fúze tak otevírá nové možnosti Sky Teamu v Severní Americe, protože hlavním partnerem Air France v alianci je americká Delta Air Lines. SkyTeam se tak stane i nejsilnějším transatlantickým seskupením se čtyřmi z deseti největších světových aerolinií.

KLM

Nizozemské aerolinky KLM Royal Dutch Airlines zahájily provoz v roce 1920 a loni měly 117 letounů. Zaměstnávají asi 30 000 lidí a byly jedněmi z posledních, které se nezapojily do žádné velké aliance. První pokus o nalezení strategického partnera učinily KLM v roce 1989, když začaly spolupracovat s americkým dopravcem Northwest Airlines.

O tři roky později ztroskotal na přísných pravidlech EU pokus o spojení KLM s British Airways. Loni zkrachovala úzká spolupráce s italskou společností Alitalia, navázaná v roce 1997, a letos skončila rovněž další průběžná jednání s British Airways.

Spojení Air France s KLM je považováno za oboustranně výhodné. Kontrakt posílí pozici SkyTeamu a ukončí čtrnáctileté hledání strategického partnera KLM, která uzavřela loňské hospodaření s rekordní čistou ztrátou 416 miliónů eur. Konsolidační plány by ale mohly narazit na soutěžní pravidla Evropské komise, která se možným rozšířením SkyTeamu o KLM, Northwest a Continental zabývá od loňského července. Na trasách Paříž-Atlanta a Paříž-Cincinnati získá SkyTeam podle EU téměř monopol s obsluhou 95 procent letů.

Reklama

Výběr článků

Načítám