Hlavní obsah

Soukromé lety milionářů. Kvůli emisím jsou kritizováni princ Harry i Elton John

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejen průmysl a autodoprava, i letectví čelí tlaku na snižování emisí. Běžný cestující však nezanechává tak velkou uhlíkovou stopu jako lidé, kteří využívají soukromé malé proudové letouny, občas označované jako byznys jety, bizjety.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Když britský princ Harry s chotí Meghan v létě během jedenácti dní absolvovali čtyři lety soukromými tryskáči, sesypala se na ně kritika, že to neodpovídá duchu jejich prohlášení o nutnosti chránit životní prostředí. Malá trysková letadla totiž spotřebovávají mnohem více paliva na cestujícího než velké dopravní letouny, podle různých druhů a údajů je to čtyřikrát až desetkrát, někdy dokonce dvacetkrát více.

Jak velkou uhlíkovou stopu si vyžádaly čtyři srpnové lety prince Harryho a jeho manželky do Nice a na Ibizu, spočítala stanice BBC. Královský pár letěl do Nice ve dvanáctimístné Cessně Citation Sovereign od zpěváka Eltona Johna, která spotřebuje na hodinu 933 litrů paliva.

Při spálení litru kerosinu vznikne podle specializovaného úřadu BEIS 2,52 kg kysličníku uhličitého. Při čtyřicetiminutovém letu tedy cessna vypustila do vzduchu 4,7 tuny oxidu uhličitého. Na Ibizu letěl pár v menší, devítimístné cessně, která při letu tam a zpět vypustila 10,4 tuny oxidu.

Všechny čtyři lety si vyžádaly vypuštění 19,8 tuny. Elton John pak uvedl, že on za lety zaplatil uhlíkové kompenzace, kdy se dávají peníze do obnovitelných zdrojů, jako jsou solární panely nebo vysazování stromů. Totéž udělal i princ s manželkou.

Do srovnání uhlíkové stopy při letu soukromým tryskáčem a běžným letem v ekonomické třídě se pustil list The Independent. Zatímco Boeing 737 spálí za hodinu letu cca 2800 litrů paliva a vyprodukuje sedm tun CO2, Cessna Citation XLS spálí za hodinu 800 litrů, což představuje dvě tuny CO2. Jenomže v boeingu letí 200 cestujících, takže na jednoho připadne 36 kg oxidu. Pokud je v cessně sedm cestujících, bude to na jednoho 288 kg, tedy osmkrát více.

Létají i neobsazené

Uhlíková stopa však může být ještě horší, protože bizjety bývají často méně obsazené. A jak uvedla společnost Private Jet Club, po 40 procent času létají zcela neobsazené. Pak se lze dostat i na zmiňovanou dvacetkrát větší uhlíkovou stopu.

Rostoucího tlaku něco s tím udělat si je vědoma i společnost Victor, která patří k hlavním poskytovatelům charterových letů malými tryskáči. Victor v roce 2018 spustil program redukce emisí, aby snížil uhlíkovou stopu o 25 procent u svých evropských spojů. Nejenže dává peníze na kompenzace, ale také začal pracovat na zefektivnění logistiky, aby co nejméně pronajatých bizjetů létalo prázdných.

Od 1. června už dává kompenzace na uhlíkovou stopu ve dvojnásobné výši a tvrdí, že se tak sníží za rok emise o 46 tisíc tun CO2 a během příštích pěti let by to mohlo být 500 tisíc tun. „Musíme jednat hned a povzbudit další, aby nás následovali a nečekali na vlády a legislativu,“ dal se slyšet šéf firmy Clive Jackson.

Elektrická budoucnost?

Existují ale i argumenty na obranu soukromých tryskáčů. Časopis Forbes například upozornil, že právě tato letadla podnikla po zemětřesení na Haiti 715 letů, díky nimž zachránila 3800 lidí a dovezla 650 tun pomoci.

Bizjety ročně podniknou na 15 000 letů při humanitárních katastrofách, protože mohou přistávat i na menších letištích. A v neposlední řadě tyto letouny stimulují ekonomiku. Jejich cesty jen v USA přinášejí hospodářství 215 miliard dolarů ročně (pět bilionů Kč), odvětví zaměstnává tisíce lidí.

Ne náhodou americký prezident Donald Trump v rámci daňové reformy umožnil odepsat z daní sto procent hodnoty nového i použitého soukromého letadla. Přesto je právě tato kategorie letadel ve stávající podobě ohrožená. Zachránit ji může elektrický pohon.

Zatímco dopravní letadla musejí kvůli malé kapacitě baterií spoléhat stále na proudové motory, u lehčích a menších strojů se dá uplatnit, jak to ukázal v létě prototyp elektrického letadla Alice od izraelské firmy Eviation pro devět lidí.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám