Hlavní obsah

Přidali nám málo. Stavby dálnic a modernizace železnic zpomalí, tvrdí svazy

3:36
3:36

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Přestože dostali na poslední chvíli přidáno, varují, že to nebude stačit. Zástupci dopravních svazů ve státním rozpočtu na příští rok postrádají téměř 11 miliard korun oproti letošku. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) jim ve středu přihodil 22 miliard, podle svazů to ale na udržení tempa výstavby dálnic a modernizace železnic nebude dost.

Foto: ŘSD

Ilustrační foto. Stavba dálnice D35 protíná krajinu mezi Hradcem Králové a Olomoucí

Článek

„Navržený rozpočet pro ministerstvo dopravy považujeme za nedostatečný a v řadě ohledů rizikový,“ řekla Novinkám Romana Šauerová, prezidentka Svazu dopravy. „Hrozí pozastavení podpisů smluv a oddalování příprav nových projektů, snižuje to efektivitu investic a zvyšuje budoucí náklady,“ popsala. Nejistotu vidí u stavebních firem, projektantů i dodavatelů.

Ministerstvo dopravy má podle středečního rozhodnutí kabinetu Petra Fialy (ODS) příští rok hospodařit se 128,7 miliardami korun. Oproti letošku je to o 10,8 miliardy méně. První návrh ministerstva financí počítal se škrtem 33 miliard, vláda ale nakonec peníze přidala. Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) není navýšení dostatečné. Oproti původnímu návrhu mluvil o potřebě přidat dokonce 60 miliard.

Finální podobu rozpočtu musí ještě odsouhlasit Poslanecká sněmovna, která vzejde z víkendových voleb. Jejich favorit, hnutí ANO, už avizoval, že dokument přepracuje.

„Stále máme výrazné obavy ze snížení prostředků na dopravu,“ řekl Novinkám také Milan Klempíř, ekonomický analytik Svazu průmyslu a dopravy ČR. Navýšení peněz pro Státní fond dopravní infrastruktury na 98 miliard korun podle něj nestačí. Letos měl fond k dispozici téměř 118 miliard.

Klempíř připouští, že může dojít k mírnému posílení příjmů díky PPP projektům, tedy stavbám ve spolupráci státu a soukromého sektoru. Další peníze mohou přinést například výnosy z mýtného. Rozhodně to však nemůže nahradit chybějící nižší desítky miliard. Rozpočet by chtěl posílit kvůli rozběhnutým stavbám a přípravě vysokorychlostních tratí. „Bez toho nebude možné zajistit stejné tempo výstavby, dokončení základní dálniční sítě v daných termínech a přípravu nových investic na železnici,“ řekl.

V nejbližších letech plánuje stát dokončit několik klíčových dálnic. Patří mezi ně jihočeská D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska nebo D11 přes Hradec Králové do Polska. Příští rok se má otevřít několik úseků D35, která spojuje Čechy a Moravu přes Litomyšl a Olomouc až k Lipníku nad Bečvou.

Rušno má být také na vlakových tratích. Správa železnic vydává miliardy korun na modernizaci mezinárodního uzlu Česká Třebová. Zahájila také rekonstrukci stanic Praha-Smíchov, Brno-Královo Pole či stavby na trati z centra Prahy na ruzyňské Letiště Václava Havla a dále do Kladna. K poslední jmenované stavbě patří i modernizace historické stanice Praha Masarykovo nádraží.

„Je jasné, že každá částka, o kterou by byl rozpočet Ředitelství silnic a dálnic nižší, by měla dopad na přípravy a realizaci staveb,“ řekl Novinkám generální ředitel Ředitelství silnic Radek Mátl. Věří, že peníze navíc ještě získá.

Naději vidí i ministr Kupka. „Vyřešíme to. Rozpočet bude projednávat Sněmovna a poslední čísla o plnění toho letošního jsou příznivá,“ uvedl.

Výběr článků

Načítám