Hlavní obsah

Dálnice D1 bude letos po 58 letech dokončená, říká šéf silničářů Mátl

10:39
10:39

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Řidiči se do konce roku projedou po desítkách kilometrů nových dálnic včetně posledního chybějícího úseku D1 u Přerova. Nejstarší dálnice v Česku, která se začala budovat už v roce 1967, tak bude konečně celá. Novinkám to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Značky povolující rychlost 150 kilometrů v hodině budou na části D3 v provozu příští měsíc.

Foto: ŘSD

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl

Článek

Kolik kilometrů nových dálnic letos otevřete?

Celkem bychom měli letos otevírat 69 kilometrů dálnic. Je to o něco méně než v loňském rekordním roce, kdy bylo zprovozněno přes sto kilometrů, ale stále to bude historicky třetí nejlepší rok.

Jaké úseky to budou?

Nejdříve už koncem tohoto měsíce zprovozníme patnáct kilometrů D6 Praha – Karlovy Vary na obchvatu Hořesedel a Hořoviček.

Další nové dálniční úseky budeme otevírat zejména v prosinci. Zmínil bych úsek D1 Říkovice – Přerov. To je posledních deset kilometrů, díky nimž bude D1 po 58 letech od zahájení prvního úseku u Prahy konečně dostavěná v celé délce.

Mimo jiné ale zprovozníme také další tři úseky D35, která spojuje Čechy a Moravu a v budoucnu má odlehčit nejvytíženější D1. 

Pak to bude i například D55 mezi Olomoucí a Kokorami.

Původní plán byl pro letošek 75 kilometrů, proč je to méně?

Nestihneme, bohužel, zprovoznit druhou část úseku D49 Hulín – Fryšták na Moravě, kde kvůli námitkám ekologů z občanského sdružení Děti země a soudnímu rozhodnutí potřebujeme získat environmentální stanovisko EIA a posléze stavební povolení mimo jiné na provizorní napojení dálnice na stávající silniční síť.

Ale to zpoždění tam snad nebude velké, předpokládáme zprovoznění celého úseku na jaře příštího roku.

Značky na části D3 budou vedle zvýšení rychlosti na 150 km/h umožňovat i snížení na 100 km/h

A jak to vypadá s plány pro příští rok?

V nadcházejícím roce bychom rádi zprovoznili kolem čtyřiceti kilometrů dálnic. Trochu v nadsázce musím říct, že půjde o jeden z nejlepších povolebních roků. První roky po parlamentních volbách bývají obvykle trochu slabší. Zažil jsem i období, kdy jsme neotevírali ani kilometr.

Tak to nějak při výměně vlád historicky vychází, že naplánované akce doběhnou a některé se třeba i urychlí, aby byly před koncem volebního období splněné plány a předvolební sliby, co se týče staveb a počtu kilometrů. Pak první roky nové vlády jsou o něco slabší a vrchol přichází zase později.

Také je ale třeba realisticky říci, že takový boom jako tyto poslední dva roky, kdy se otevřelo dohromady 180 kilometrů, se velmi pravděpodobně nebude v dalších letech opakovat. A to vzhledem k tomu, kolik ještě zbývá dostavět kilometrů základní dálniční sítě do roku 2033.

Příští rok bude zajímavý tím, že se jihočeská D3 dotkne hranice s Rakouskem a D11 hranice s Polskem, ačkoli kompletně hotovo ještě nebude.

Je to tak, v příštím roce budou otevřeny úseky na D3 od Nažidel ke státní hranici a na D11 od Bernartic po státní hranice. Kompletně hotová by měla být jihočeská D3 v roce 2027 a D11 teoreticky do roku 2028. Rádi bychom ještě v letošním roce začali stavět úsek mezi Jaroměří a Trutnovem.

Pro novou vládu bude z pohledu rozpočtu na dopravní stavby výzva nejen rok příští, ale ty následující

Aktuálně se očekává i navýšení rychlosti na sto padesát kilometrů v hodině na části D3, první takové v Česku. Kdy k tomu dojde?

Výběr článků

Načítám