Článek
Cla zavedl Trump v dubnu, a to ve výši 25 procent na automobily vyrobené mimo půdu Spojených států. K nim se musí přičíst i základní sazba, takže u evropských vozů činí 27,5 procenta. Britové ji pro své výrobky později dohodou snížili na deset procent. V květnu se sazba 25 procent začala týkat i autodílů.
„V Severní Americe se dodávky ve 2. čtvrtletí snížily přibližně o 109 tisíc kusů ve srovnání se stejným obdobím roku 2024, což představuje meziroční pokles o 25 procent, a to v důsledku faktorů, jako je snížená výroba a dodávky dovážených vozidel, které jsou nejvíce ovlivněny cly, a nižší prodeje vozového parku,“ uvedla automobilka na svém webu.
Celkové tržby společnosti za toto období klesly o deset procent. Celkem tak ztráty v důsledku cel činily pro koncern 300 milionů eur.
Stellantis, který vznikl fúzí výrobců v roce 2021 a vedle již zmíněných značek vyrábí i vozy Citroën, Vauxhall, Alfa Romeo nebo Maserati, loni prodal ve Spojených státech 1,2 milionu vozidel, z toho zhruba 40 procent do země dovezl, přičemž většinu z nich z Mexika a Kanady.
Už letos v dubnu společnost uvedla, že v reakci na cla snížila dovoz vozidel a že bude řídit „výrobu a zaměstnanost tak, aby snížila dopady na ziskovost“. Celkově Stellantis očekává za první pololetí ztrátu 2,3 miliardy eur, tedy asi 56,6 miliardy korun. Vedle cel jsou důvodem i náklady na restrukturalizaci. Podrobnosti zveřejní koncem července.
Cla rozvrací globální obchod, varuje BBC
„Trumpovo politické rozhodnutí hrozí převrácením globálního obchodu s automobily a dodavatelských řetězců, přičemž někteří výrobci automobilů, včetně společnosti Jaguar Land Rover (JLR), v reakci na to dočasně pozastavili vývoz do USA,“ konstatovala v té souvislosti britská BBC.
Stellantis tak není jedinou automobilkou, která se potýká s dopady Trumpových cel. „V červnu společnost JLR snížila své předpovědi zisku poté, co v dubnu zastavila veškerý vývoz do USA a v květnu obnovila dodávky po uzavření dohody se Spojeným královstvím. Minulý týden oznámila, že ve Velké Británii ruší až 500 manažerských míst kvůli pokračujícímu tlaku na její tržby kvůli clům,“ dodala BBC.
Švédská automobilka Volvo pak stahuje kvůli clům sedany a kombíky z amerického trhu. Ze třinácti globálních modelů bude v USA prodávat jen sedm, převážně SUV.