Článek
Údaje z přístavu ukazují skoro 16procentní pokles dodávek nových vozidel do USA v první polovině letošního roku, upozornila agentura Reuters. Už letos na jaře Trump uvalil na EU clo ve výši 20 procent, které se dotklo většiny zboží, a dodatečné clo na automobily a automobilové díly ve výši 25 procent.
Univerzální sazba byla později dočasně snížena na 10 procent, aby se umožnila jednání mezi Evropou a USA.
Terminál společnosti International Car Operators v belgickém přístavu je v současné době na 80,85 procenta své kapacity. „To je poměrně vysoká hodnota,“ konstatoval generální ředitel této belgické firmy pro přípravu nakládky a vykládky Alain Guillemyn.
Spojil to přitom s „nejistotou“ vyvolanou nejen americkými cly, ale také dalšími geopolitickými otázkami a poklesem globální poptávky. Přepravní společnosti se teď kvůli hrozbě vyšších amerických cel podle něj snaží, aby do konce července vyvážely co nejvíce. „Nicméně doufají, že USA a EU dosáhnou dobré obchodní dohody,“ dodal.
Brusel se spolu se zástupci automobilového průmyslu nyní snaží Washington přesvědčit, aby snížil 27,5procentní clo na dovoz evropských aut, podotkla agentura Reuters.

Jeden z největších exportních přístavů v Evropě zaplavily kvůli Trumpovým clům tisíce vozů.
Před letošním Trumpovým nástupem do úřadu USA vybíraly jen 2,5procentní celní poplatek na automobily vyrobené v Evropě, zatímco EU měla 10procentní clo na vozidla dovážená z USA.