Článek
„Dojde-li při dopravní nehodě k usmrcení či zranění osoby nebo k hmotné škodě převyšující na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí částku 200 tisíc korun, jsou účastníci povinni nás přivolat,“ popsala policejní mluvčí Violeta Siřišťová změnu při řešení dopravních nehod.
Původní limit 100 tisíc korun platil předchozích patnáct let a jeho zvýšení odráží vývoj cen a nákladů na opravy. Cílem je zrychlit odstranění následků dopravních nehod, které si účastníci mohou vyřešit mezi sebou.
„Specifikace odhadu škody nad 200 tisíc korun je poměrně obtížná disciplína, kdy ani samotná policie na místě nehody částku ne vždy správně odhadne. Problém je většinou v typu vozidla, jeho stáří a výbavě, kdy ceny dílů mohou být značně rozdílné,“ řekl Novinkám mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.
Upozornil, že jenom světla u moderních aut stojí od nižších desítek až do sto tisíc korun. Někdy přitom stačí jen drobné poškození a díl je třeba vyměnit. „Novější auta mají také spoustu bezpečnostních prvků, které jsou často pro řidiče neviditelné. K poškození dochází i při malém nárazu,“ dodal Milata.

Na ilustračním snímku vůz po méně závažné autonehodě. Přesnou škodu k tomuto snímku pojišťovna nesdělila.
Obecné pravidlo je, že čím dražší a novější vozidlo je poškozeno, tím škoda a oprava dosahují vyšších hodnot i při prvotním malém rozsahu poškození. Pokud dojde po nárazu k aktivaci bezpečnostních prvků, jako jsou airbagy, může se jednat nejen o vysokou škodu, ale často dochází podle Milaty k takzvané totální ekonomické škodě, kdy předpokládané náklady na opravu převyšují tržní cenu vozidla.

Náraz do sloupu po vyjetí z garáže
„Například odřený bok dodávky a výměna posuvných dveří vychází podle našich zkušeností přes 200 tisíc. Podobně z poslední doby máme příklad osobního vozu značky Peugeot, kdy byl poškozený přední nárazník, maska chladiče, blatník a jedno světlo. Škoda byla kolem 200 tisíc, a to byl pouze náraz do sloupu po vyjetí z garáže,“ popsal Novinkám Marek Vích z pojišťovny Kooperativa.
Na druhou stranu u starších vozů běžných značek vyjde i rozsáhlejší poškození boku na méně než 200 tisíc korun. Poměrně časté jsou v městském provozu různé ťukance a škrábance v menší rychlosti. Že tyto nižší škody v praxi dominují, potvrzuje i statistika Kooperativy, podle které je průměrná „plechová“ škoda na autě nyní kolem 60 tisíc korun. U těchto velmi lehkých nehod nebylo nutné policii volat ani dřív a nyní po zvýšení hranice už vůbec ne.

Takto zničený bok auta znamená i u staršího vozu s velkou pravděpodobností škodu kolem nebo přes 200 tisíc, kdy už je ze zákona povinnost volat policii. Ostré hrany, rozbité sklo a chybějící zrcátko samozřejmě nedovolují další jízdu, auto musí být odtažené.
Při pochybnostech radši volat
Pokud má účastník nehody pochybnosti, zda musí policii volat, obecně lze podle zástupců pojišťoven doporučit, aby tak raději učinil. Například při zmíněném nárazu do sloupu je to také proto, že policii vedle výše zmíněných důvodů musíte volat při každém poškození majetku třetí osoby či dopravního značení nebo v případech, kdy sami nemůžete zabezpečit obnovení plynulosti provozu.
Je možné, že policie podle popisu nehody v telefonátu rozhodne, že k nehodě jezdit nemusí. V takovém případě si pak můžete vyžádat potvrzení, že jste volali a povinnost splnili.
Pokud policie dorazí, tak provede předběžný odhad škody. Konečnou škodu ale odhaduje likvidátor pojišťovny ve spolupráci s autoservisem. Poškození některých dílů či systémů se totiž mnohdy odhalí až tam.
Anketa
Hrozí pokuta
Za neoznámení dopravní nehody v případech, kdy to zákon nařizuje, hrozí ve správním řízení pokuta čtyři až deset tisíc korun. A to všem účastníkům nehody, včetně třeba chodce nebo cyklisty. Nezáleží ani na tom, kdo je viník nebo poškozený, jednoduše se musíte domluvit, kdo policii zavolá. Pokud chcete mít jistotu, volejte raději sami.
Když budete vyplňovat záznam o nehodě bez účasti policie, je tu malý háček. Pro účely silniční kontroly sice řidičský průkaz nemusíte vozit s sebou a stačí občanka, formulář o nehodě ovšem stále vyžaduje údaje z řidičského průkazu.
„Pro tyto účely je třeba mít alespoň řidičský průkaz vyfocený v mobilu, je to určitě lepší,“ potvrdila policejní mluvčí. Teoreticky se může stát, že řídí někdo bez řidičského průkazu, v takovém případě je pro poškozeného vhodnější policii přivolat.
„Další plánovanou změnou bude možnost pořízení záznamu o nehodě elektronicky prostřednictvím webové aplikace,“ dodala Siřišťová. Podle mluvčího České asociace pojišťoven Tomáše Pavlíka je nyní v pilotním provozu a veřejnost by se o ní měla dozvědět 22. července.