Článek
Na co se silniční inspekce zaměří?
Budeme se zaměřovat především na nákladní automobily a autobusy, na dodržování bezpečnostních přestávek řidičů a rozšířený nešvar v podobě manipulace se záznamovými zařízeními, tedy tachografy.
Kontroly tachografů zvládáme s pomocí moderní technologie i na dálku, když vozidlo předjíždíme. Zastavíme pouze ty, u nichž vznikne podezření, že je něco špatně.
Naším klíčovým úkolem je ochrana investic státu do pozemních komunikací a mostů, a proto se budeme zaměřovat na nízkorychlostní kontrolní vážení, a to především kamionů.
Přetížené kamiony jsou častým nešvarem?
Ano, Česko má v porovnání s okolními zeměmi nejvyšší povolený limit hmotnosti nákladu kamionů, který činí 48 tun. Přesto řidiči tento limit mnohdy nerespektují. Přetížené nápravy jsou ten největší problém. Způsobují vyjeté koleje a utrhané krajnice.
Jaké jsou v takových případech nejvyšší pokuty či kauce?
U kontrolního vážení hrozí řidiči na místě v blokovém řízení pokuta v maximální výši do 15 tisíc korun, ve správním řízení je pokuta až do půl milionu.
Pokud řidič odmítne podrobit se kontrolnímu vážení, tak to je za sto tisíc na místě plus zákaz další jízdy na minimálně osmačtyřicet hodin.
Mohou inspektoři dávat botičky nebo odebrat poznávací značku?
Botičky nepoužíváme, nejsme policie, my používáme jiný zádržný systém, a to kalené řetězy. Ale to je jen technikálie.
Inspektoři mohou zabránit v další jízdě v případě přetížení nebo porušení sociální legislativy, tedy přestávek. Řidiči je uložena kauce a nařízeno přeložit zboží. Dokud nezaplatí a zboží nepřeloží, tak nemůže odjet.
A jak je to s odebíráním značek?
K těm inspektoři přistoupí, jen pokud na vozidle najdou nebezpečnou závadu. V tom případě odeberou registrační značky, zabrání v jízdě a nechají vozidlo odtáhnout, což jde všechno na účet dopravce.

Vrchní ředitel kontrolní sekce Inspekce silniční dopravy Pavel Bergman.
Budete řešit i nadměrně kouřící auta?
Budeme mít čtyři nově vybavené jednotky specializované na měření emisí, dosud fungovaly tři. Takový bonbonek bude to, že dvě z nich budou plně vybavené pro mobilní technické kontroly stanic STK.
Tyto zmíněné jednotky začnou fungovat zhruba za měsíc.
Místa pro kontroly zůstanou stejná?
Doposud jsme byli navázaní na policejní kontroly a prováděli je hlavně u dálnic a silnic prvních tříd. Nyní se nám rozvázaly ruce a budeme se zaměřovat i na dvojky a trojky, místa poblíž pískoven, kamenolomů, betonárek nebo míst, kde se těží dřevo. Protože první problémy vznikají často právě v takových lokalitách.
Budou kontroly zastavovat i řidiče osobních aut?
Inspektoři mohou kontrolovat i osobní auta, ale rozhodně je nebudeme standardně zastavovat jako na běžícím pásu. Pokud například bude za autem upevněný přívěsný vozík s nákladem, tak budeme kontrolovat, zda je ten náklad správně upevněný.
A pak se zaměříme na auta vykazující zvýšenou míru kouřivosti. To jsou v uvozovkách dýmovnice, když auto před vámi přidá a vy pak přes kouř skoro nevidíte. Takové vozidlo bude určitě předmětem naší kontroly, zda nemá vymontované filtry nebo provedené jiné úpravy v rozporu s předpisy pro silniční provoz.

Ředitel kontrolní sekce Pavel Bergman při úterním představení inspekce v terénu.