Hlavní obsah

Na francouzský obchod tvrdě dopadá americká msta

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

USA

Výrobci a dodavatelé typického francouzského zboží začali ve Spojených státech pociťovat dopady protifrancouzské kampaně kvůli negativnímu postoji Paříže k válce v Iráku. Nejvíce si stěžují obchodníci s francouzskými víny, nedotčeni ale nezůstali ani dodavatelé typických francouzských potravin.

Foto: Radek Vráblík
Článek

Zástupci vinařů z oblasti Bordeaux tvrdí, že bojkot ze strany amerických distributorů se stal skutečností. Podle šéfa společnosti Barton a Guestier Nicolase Gaillyho američtí distributoři odmítají francouzské výrobky propagovat, neboť to není "politicky korektní". Například velkoobchodní firma Baron Philippe de Rothschild či Ginestet tvrdí, že se v USA ocitly ve svízelné situaci.

Jestliže před vypuknutím války byly projevy bojkotu spíše ojedinělé a omezovaly se hlavně na demonstrativní vylévání francouzských vín některými drobnými obchodníky, s počátkem americké ofenzívy v Iráku ale přituhlo.

Například Guillaume Touton, jehož firma Monsieur Touton Selection působí v New Yorku už více než 20 let, tvrdí, že v březnu činily ztráty jeho společnosti více než půl miliónu dolarů. Jestliže v jeho případě jde zhruba o 10procentní pokles obratu, někteří obchodníci přikládají současné frankofobii v USA vinu až za 30procentní pokles odbytu.

Z jídelníčků mizí lanýže i sýry

S negativním přístupem vlastníků amerických restaurací se čím dál častěji setkávají nejen dovozci francouzských vín, ale i různých typických delikates. Sýry, lanýže a další houby, husí játra, to všechno mizí z jídelních lístků.

Francouzští výrobci luxusní módy a dalšího zboží však zatím bojkot nepociťují. Potvrzuje to skupina LVMH, která tvrdí, že se jí americký bojkot zatím nijak nedotkl.

Ty společnosti, které jej již pocítily, nyní zpravidla postupují dvěma cestami. Buď se na sebe snaží neupozorňovat, nebo se tvrdě amerikanizují. "Raději jsme zastavili původně plánované propagační akce, abychom neprovokovali," uvedl Pierre Girier, generální ředitel společnosti Amora-Maille, která vyrábí hořčice.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám