Článek
„Vláda projednávání přerušila,“ řekl ke schvalování rozpočtu SFDI Kupka na tiskové konferenci po jednání vlády. „Zaznamenali jsme, že se tím začali zabývat zástupci nově vznikající vládní koalice,“ dodal Kupka s tím, že předpokládá, že dokument bude součástí státního rozpočtu, který plánuje nová vláda přepracovat.
Před jednáním vlády Kupka České televizi před Strakovou akademií potvrdil, že fond dopravní infrastruktury je potřeba pro příští rok posílit o částku 37,5 miliardy korun.
„Žádné běžící dopravní stavby se nezastavují. Z vyjádření Andreje Babiše to tak může vypadat, ale to je zjevná nepravda,“ dodal Kupka. Potřebné peníze se podle něj týkají budoucích závazků. Dodal, že například už probíhá výkup pozemků pro další část Pražského okruhu z letošního rozpočtu SFDI.
Státní rozpočet, který schválila vláda už minulý týden, počítá s jistými příjmy fondu ve výši 144,6 miliardy korun. Kromě peněz od státu má SFDI získat také 33,9 miliardy korun z evropských fondů.
„Aktuálně předložený rozpočet fondu na rok 2026 není dostačující pro finanční pokrytí nových zásadních závazků, proto zatím nemůžeme podepisovat mimo jiné smlouvy s dopadem do roku 2026. Věřím ale, že dojde k posílení rozpočtu SFDI, a tím budeme moci skutečně zahájit připravené stavby jako například úsek D11 Jaroměř-Trutnov,“ řekl v úterý šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Předtím v rozhovoru pro Novinky uvedl, že zmíněný úsek D11 by se mohl začít stavět už v závěru letošního roku.
Státní rozpočet na příští rok, který Fialův kabinet schválil s deficitem 286 korun, chce hnutí ANO, pro které je výstavba silnic a železničních tratí jednou z priorit, po ustavení nové vlády kompletně překopat.
„Zůstaly tam nášlapné miny. První je ta, že se musí okamžitě začít řešit doprava. Správa železnic a Ředitelství silnic a dálnic nemohou podepisovat smlouvy, takže musíme sehnat pro dopravu 30 až 40 miliard korun,“ řekl Novinkám po volbách v neděli místopředseda vítězného ANO a pravděpodobný nový ministr průmyslu Karel Havlíček.
„Do konce letošního roku jsou peníze zajištěny. Pokud jde o rok 2026, tam jsme věděli už před volbami, že není vše pokryto,“ připustil před středečním jednáním vlády ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Otázka podle něj je, co bude reálně zahájeno, když na některé projekty ještě není vydané ani pravomocné stavební povolení. To se týká například modernizace železniční trati mezi Prahou a Kladnem.
Předseda ANO Andrej Babiš po pondělním jednání s Mátlem prohlásil, že kvůli chybějícím penězům se zastavují stavby silnic či modernizace železničních tratí. Podle něj nelze kvůli nedostatku financí podepsat smlouvy i o výstavbě tratě z pražské Ruzyně do Kladna nebo dálničního úseku mezi Úlibicemi a Hořicemi na Jičínsku. Ministr dopravy Kupka to už v první reakci odmítl.
Úkolem SFDI je hlavně přerozdělovat peníze na výstavbu, modernizaci a opravy dopravní infrastruktury. Návrh rozpočtu fondu pro příští rok počítal s neinvestičními výdaji 53,6 miliardy korun a s investičními výdaji 133,3 miliardy korun. Výdaje Ředitelství silnic a dálnic jsou stanoveny 85,7 miliardy korun a pro Správu železnic 84,3 miliardy korun.
Fialova vláda o víkendu ve volbách neobhájila svou většinu ve Sněmovně, o sestavení nového kabinetu vyjednává vítězné hnutí ANO s SPD a Motoristy. Dosluhující vláda se do zformování nové plánuje nadále scházet jednou týdně. Podle ústavy podává končící kabinet demisi po ustavující schůzi zvolené Sněmovny.