Hlavní obsah

Na posledním úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem finišuje pokládka asfaltu

3:38
3:38

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

S pokládkou asfaltového povrchu finišují stavbaři na posledním úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Práce probíhají podle harmonogramu. Úsek by měl být otevřen, jak už dříve avizovalo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), s předstihem 19. prosince.

Pokládka asfaltu na posledním úseku dálnice D1 Přerov - ŘíkoviceVideo: Petr Marek, Novinky

Článek

„Počasí, hlavně déšť a vítr, nám v minulých i těchto dnech komplikuje situaci. Navíc má přijít ochlazení. Pokud by teplota klesla pod tři stupně, nemohli bychom s pokládkou pokračovat. Totéž platí, i kdyby na povrchu budované komunikace stála voda, ležela sněhová vrstva či ledová krusta. I tak bychom ale stanovený předběžný termín otevření tohoto úseku dálnice D1 měli stihnout. Samozřejmě, nepřijde-li nějaký extrém,“ řekl novinářům ve středu přímo na stavbě její hlavní inženýr Arnošt Hájek.

Foto: Petr Marek

Pokládka asfaltu na posledním úseku dálnice D1

Finální povrch je zatím na jednom kilometru desetikilometrového úseku. „Na zbytku máme pokládku asfaltu, který se skládá ze tří vrstev, podkladné, ložné a obrusné, hotovou ze dvou třetin,“ konstatoval s tím, že asfaltový povrch má celkem 24 až 26 centimetrů.

„Denně spotřebujeme zhruba tisíc tun asfaltové směsi, což vystačí na 500 metrů dálnice za optimálních klimatických podmínek,“ popsal Hájek.

Foto: Petr Marek

Buldozery na posledním úseku dálnice D1

Pokládka, jak dále uvedl, by měla být kompletně dokončena za měsíc. „Poté přijde na řadu montáž svodidel, protihlukových stěn a osazování dopravního značení, jež by se mělo provádět v posledních třech týdnech před zprovozněním úseku. Na některých mostech nyní ještě dokončujeme i izolace,“ dodal hlavní inženýr stavby.

Sabotéři už práce nenarušují

Stavbu dálničního mostu mezi obcemi Věžky, Horní Moštěnice a Lověšice na dokončovaném úseku dálnice D1 u Přerova čelila donedávna opakovaným útokům neznámých pachatelů, kteří úmyslně blokovali odtok vody a poškozovali tak stavební dílo.

„Provedli jsme určitá opatření, instalovali jsme tam například fotopasti, a místo monitorujeme. Od té doby se tam situace stabilizovala, zlepšila. Žádné další narušení stavby zaznamenáno nebylo. Na termín jejího dokončení ale činnost sabotérů nemá vliv, ta se dotýká úprav pod mostem. Dálnice však vede po něm,“ zdůraznil Hájek.

Foto: Petr Marek

Hlavní inženýr stavby Arnošt Hájek na místě, kde stavbu komplikovali sabotéři.

Na úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem se nachází čtrnáct mostních objektů o celkové délce 1900 metrů, součástí posledního úseku D1 jsou i tři mimoúrovňové křižovatky a pět protihlukových stěn o délce čtyř kilometrů. Práce vyjdou na téměř sedm miliard korun. „V den otevření tohoto úseku, tedy 19. prosince, bude zprovozněno i napojení dálnice D1 u Lipníku nad Bečvou. Tam je nyní doprava upravena. To proto, aby auta nejezdila přes Přerov, ale na Olomouc a Brno,“ vysvětlil Miroslav Mazal z olomouckého závodu ŘSD.

Nový úsek dálnice D1 výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy právě z Přerova a hodně uleví i dálnici D46 mezi Vyškovem a Olomoucí. „Čekáme na to, protože ta dálnice (D46) potřebuje některé další úseky zrekonstruovat. Předpokládáme, že intenzity tam výrazně poklesnou a budeme moci provést stavební práce, na které se teď čeká. Myslím si, že tah mezi Brnem a Ostravou povede nově po dálnici D1, nikoli přes D46, která bude sloužit zejména pro propojení mezi Brnem a Olomoucí,“ uvedl už dříve generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Poslední úsek dálnice D1 Říkovice - Přerov

Výběr článků

Načítám