Článek
Červencové tržby gastropodniků byly meziročně nižší o čtyři procenta. Při započtení průměrné tříprocentní inflace v gastronomii šlo o reálný propad o sedm procent. Zdánlivě nijak tragické číslo dostává jinou váhu v kontextu předchozích sezón.
„Už loňská čísla byla mínusová a předloňská taktéž. Laťka tedy byla opravdu nízko, přesto došlo k dalšímu výraznému poklesu,“ komentoval analytik Dotykačky Vladimír Sirotek.
Poslední dobrý červenec podle něj gastronomické podniky zažily v roce 2022. V srpnu pak jejich tržby rostly meziročně o procento, což při zohlednění inflace znamená také mírný pokles.
Jaro bylo z tohoto pohledu lepší, když mezi dubnem a červnem rostly útraty v gastronomii o čtyři až šest procent. Vrcholná letní sezona ale přinesla zklamání.
„Meteorologové avizovali extrémně horké léto, všichni provozovatelé tudíž očekávali rekordní tržby a podle toho se předzásobili. Ve výsledku tak tratili dvakrát – na nízkých tržbách i na nákupu zboží, které pak neprodali,“ řekl restauratér Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory ČR.
Místo piva káva nebo čaj
V praxi se špatný výsledek podle něj promítl i do toho, že podniky v mnohem menší míře brali do provozu brigádníky. „I když mladí byli ochotnější než předchozí roky, v červenci brigádníky nebral nikdo,“ komentoval Kastner.
Červencové chladné počasí dopadlo tvrdě hlavně na nejmenší venkovské hospody a hotelové restaurace. O moc lépe na tom nebyly ani kiosky a bistra, jindy prosperující segment.
„Kiosky jsou často vyloženě sezónní a víc než jiné koncepty jsou závislé na dobrém počasí. Mnoho z nich se nachází v atraktivních turistických lokalitách nebo kolem cyklostezek a dalších využívaných tras,“ dodal Sirotek.
To vše se odrazilo na podstatně nižší spotřebě piva. Z pohledu tržeb jeho konzumace meziročně klesla bezmála o desetinu. Naproti tomu nezvykle výrazně se v průběhu července dařilo teplým nápojům, kde byl nárůst o osm procent. Z toho těžily především kavárny.