Hlavní obsah

Lodě s ruskou ropou spěchají k Indii. Sankce jim od pátku neumožní náklad vyložit

Čas pro ruské tankery směřující s ropou do Indie se rychle krátí. Termín pro dovoz strategické suroviny vyprší už v pátek, pak začnou platit americké sankce. Tankery proto plují jako o závod, aby stihly svůj náklad do nejlidnatějšího státu světa doručit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie

Článek

Poté, co americká omezení začnou platit, má podle společnosti Kpler Ltd. do Indie připlout nejméně 7,7 milionu barelů ruské ropy od sankcionovaných producentů Rosněfť a Lukoil. „Vyvstává otázka, zda ji bude možné hladce vyložit,“ uvedla agentura Bloomberg.

Pod sankcemi budou od pátku čtyři z největších ruských producentů, kteří představují až 80 procent vývozu do Indie. Případné odběratele to vystaví riziku postihu.

Většina tankerů směřuje do rafinérie Jamnagar nebo přístavu Vadinar, uvádí Bloomberg. Termíny dodání jsou od konce listopadu do prosince. Cíle se mohou během plavby změnit.

„Obchodníci pečlivě sledují dodávky ruské ropy do Indie, která je jejím hlavním odběratelem, aby odhadli poptávku po alternativách,“ zmínil Bloomberg s tím, že podle Spojených států pomáhají indické peníze za ropu financovat agresi Moskvy na Ukrajině.

Zatím není jasné, zda indické společnosti požádaly USA o výjimku, aby mohly pokračovat v nákupu ropy od Rosněfti a Lukoilu. Na začátku listopadu získalo výjimku Maďarsko, USA rovněž prodloužily výjimku pro některé transakce Lukoilu.

Sankce už podle listu The Times of India zabírají. „Podle nejnovějších údajů došlo v listopadu k výraznému poklesu dodávek ruské ropy o 66 procent,“ napsal list.

Pokud lodě nedorazí do 21. listopadu, mohou kotvit u indických břehů a zvažovat další kroky. Například převod nákladu na jinou loď nebo odklonění k novým destinacím, jako je Malajsie nebo Čína.

„Polovina naložených ruských tankerů nyní pluje bez jasných destinací, což naznačuje obtíže při získávání zákazníků,“ upozornil The Times of India s tím, že o 47 procent klesly i ruské dodávky do Číny a o 87 procent do Turecka.

Výběr článků

Načítám