Hlavní obsah

Lidé by se na e-shopech měli vyhnout převodům z účtu na účet, radí expert

S tím, jak Češi stále víc nakupují na internetu, přibývá i prodejců, kteří porušují pravidla. Česká obchodní inspekce řeší tisíce podnětů ročně, od nejasných slev a nedodržování reklamací přes skryté podmínky věrnostních programů. Samostatnou kapitolou jsou podvodné e-shopy lákající na emotivní příběhy a neodolatelné výprodeje. Zástupce ředitele inspekce Michael Maxa Novinkám popsal, jak se nenechat napálit, a to nejen v předvánočním čase.

Foto: Petr Horník, Novinky

Michael Maxa, Česká obchodní inspekce.

Článek

V předvánočním období roste počet nákupů. Množí se nyní počet stížností na praktiky obchodníků?

Konec roku není příliš odlišný od jeho zbytku. Podněty se většinou týkají reklamací, nedodání zboží, nekalých obchodních praktik nebo otázek souvisejících s cenou. To se poslední tři až čtyři roky nemění, pouze se střídá pořadí.

Co se týče Vánoc a blížícího se konce roku, přibývá z hlediska komodit pyrotechnika, která podle stěžovatelů nebývá dostatečně označená nebo se prodává tam, kde by se prodávat neměla. Tedy třeba mimo kamennou prodejnu na stáncích.

Častěji si také lidé stěžují na to, že jim z internetových obchodů není dodáno zboží, protože jsou přepravci zahlceni a dochází ke zpožděním.

U těch reklamací bývá problém v čem?

Lidé se na nás často obracejí s tím, že nebyly vyřízeny ve lhůtě třiceti dnů a nebyla sjednána jiná lhůta nebo že reklamace byla zamítnuta.

Musím upozornit, že část této problematiky je soukromoprávní a nejsme oprávněni do ní zasahovat. Máme ale útvar mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kam se lidé mohou obrátit o pomoc.

Liší se nějak klamavé praktiky nebo stížnosti u kamenných obchodů a e-shopů?

Pokud se jedná o nekalé obchodní praktiky týkající se ceny zboží, třeba slev, je to prakticky stejné. Rozdíly spočívají ve formě prodeje.

Zatímco v kamenném obchodě by vám měl všechny potřebné věci sdělit prodavač, e-shopy je musejí uvést v obchodních podmínkách. A v těch chybí například informace o reklamacích a o právu na odstoupení od smlouvy do čtrnácti dnů.

Jak poznám, že internetový obchod je seriózní a nebudu mít problém s nákupem?

Každý by měl vědět, s kým uzavírá smlouvu. Podle toho, s kým uzavírám smlouvu, odvodím spoustu rizik. Pokud má sídlo v Česku, tak je dostupný zdejším dozorovým orgánům, a je tam tedy nejmenší riziko.

Jakmile jdu do třetí země, ochrana je nejnižší, i když se aplikuje evropské právo, protože je problém ve vymahatelnosti.

Čím větší částku do nákupu investuji, tím bych měl být obezřetnější. Není ale důležitá jen cena. Další napoví recenze a doba existence e-shopu.

U recenzí může být problém s pravdivostí. Kontrolujete i tohle?

Ano, nedávno jsme provedli 49 kontrol, u 32 bylo zjištěno porušení. To spočívalo buď v uvádění nepravdy, nebo v tom, že někdo neuvedl, zda jsou recenze ověřené a jak se ověřují. Byl tam i případ, kdy jsme zasílali negativní recenzi a oni ji tam nedali, což by se dít nemělo.

Jen bych chtěl upozornit, že to nutně neznamená, že e-shopy tak často porušují pravidla. Naopak, v Česku je dobré prostředí. Jen víme, kam zacílit kontroly.

A jak tedy poznám, že jsou recenze pravdivé?

Když na sociálních sítích vyskočí výkřiky typu: „Vypil jsem medicínu, narostly mi znovu vlasy“, tak je samozřejmě potřeba to automaticky eliminovat. Takže určitý předvýběr u nevěrohodných výroků snad udělá každý sám.

A u těch ostatních by lidé měli sledovat, zda se jedná o ověřené recenze. Prodávající by měl informovat, zda vůbec recenze ověřuje a jak. Ověřené recenze by pak měly pocházet od spotřebitelů, kteří výrobek skutečně zakoupili nebo použili.

Mnoho e-shopů se mění na větší tržiště a prodávají i výrobky jiných prodejců. Podle čeho se v těchto případech orientovat?

Výběr článků

Načítám