Článek
„Slevy jsou jedním z nejsilnějších nástrojů, jak ovlivnit nákupní chování spotřebitelů,“ uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Analytici dTestu sledovali deset významných e-shopů z oblasti potravin, drogerie a elektroniky. Po dobu šesti měsíců v pravidelných dvoutýdenních intervalech monitorovali ceny vybraných produktů a způsob, jakým byly slevy prezentovány. Celkem zanalyzovali 840 cenových záznamů.
Problém se značením slev se objevil zhruba u čtvrtiny všech sledovaných záznamů. Pokud se ale e-shopy rozhodly zboží prezentovat jako zlevněné, tak se chybné nebo zavádějící informace objevily ve více než 80 procentech případů.
Transparentní a správně označená sleva, která splňovala zákonné požadavky, se podle dTestu objevila pouze u 1,55 procenta záznamů.
Zákon ukládá obchodníkům povinnost uvádět při slevě také nejnižší cenu, za kterou byl výrobek nabízen v posledních třiceti dnech. Toto pravidlo má zabránit praxi, kdy prodejci krátce před slevovou akcí cenu uměle navýší a následně ji prezentují jako výrazně sníženou. Podle dTestu však obchodníci tuto povinnost často plní jen formálně, nebo ji zcela obcházejí.
Nejčastějším problémem byla práce s takzvanou referenční cenou. Ve většině případů nebylo možné ověřit, zda „původní“ cena skutečně odpovídala nejnižší ceně za posledních třicet dní.
Čtvrtina slev pak tuto informaci neobsahovala vůbec a v dalších případech byla uvedena nejasně nebo zavádějícím způsobem, například drobným písmem či mimo hlavní cenové sdělení.
Závažné nedostatky se podle analýzy objevily také u slev poskytovaných prostřednictvím věrnostních programů a slevových kódů. Ačkoliv byly tyto nabídky často dostupné širokému okruhu zákazníků, obchodníci ve většině případů neuvedli nejnižší cenu v souladu se zákonem.
V některých situacích navíc zveřejnili všeobecně použitelný slevový kód, ale cenu po jeho uplatnění nezapočítali do výpočtu referenční ceny.
