Článek
„Letos bude na koridorech minimum výluk ovlivňujících provoz,“ řekla Novinkám mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. „Práce na modernizaci trati budou pokračovat mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi v Olomouckém kraji. V Kolíně od začátku prázdnin probíhají práce ve stanici, konkrétně výstavba podchodu, což ovlivňuje pohyb cestujících na části nádraží,“ upřesnila.
Mezi nejdůležitějšími prázdninovými výlukami jmenovala ty mezi Olomoucí a Prostějovem, Uherským Brodem a Kunovicemi, omezení mezi Železným Brodem, Turnovem a Tanvaldem nebo mezi Rantířovem a Jihlavou.
Na zmíněných tratích probíhají rozsáhlé modernizace včetně zabezpečení přejezdů, rekonstrukce mostů a nádraží, případně sanace okolních skal.
Podle mluvčího Českých drah Petra Pošty je z pohledu dopravce a dopadu na cestující hodně významné zmíněné omezení u Kolína. „Protože ačkoli se tam opravuje jen jedno nástupiště a staví podchod, některé vlaky kvůli tomu do města ani nedojedou a cestující musí přestupovat ve Velkém Oseku na náhradní autobusovou dopravu,“ upozornil Pošta.
Po celé prázdniny bude Správa železnic provádět stavební práce také v úseku Čelákovice–Mstětice, což výrazně omezí provoz na trati z Prahy do Milovic a Nymburka. Dráhy proto prosí cestující, aby si před cestou na Kolínsko, Kutnohorsko a Nymbursko dopředu ověřili aktuální jízdní řády a přestupy ve vyhledávačích spojení nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
Výběr nejdůležitějších prázdninových výluk: |
---|
Olomouc hl. n. – Prostějov hl. n., 9. 7. – 18. 8. |
Oprava tramvajového křížení, výstavba světelného zabezpečení na dvou přejezdech, rekonstrukce zastávky Skrbeň, údržba a opravy tratě |
Uherský Brod – Kunovice, 18. 7. - 11. 8. |
Výměna výhybek |
Týniště nad Orlicí – Častolovice – Doudleby nad Orlicí a Častolovice – Solnice, 22. 6. – 29. 8. |
Rozsáhlé práce na infrastruktuře, rekonstrukce mostu a práce na dalších mostních objektech, elektrizace v Týništi nad Orlicí |
Železný Brod – Malá Skála - Turnov a Železný Brod – Tanvald, 8. 4. – 9. 9. |
Ještě přes prázdniny bude pokračovat výluka trati na Turnov, kde probíhá rekonstrukce traťového úseku, rekonstrukce stanice Malá Skála nebo oprava mostu. V úseku na Tanvald probíhá zajištění stability skalních masivů, sanace skal či oprava několika propustků. |
Rantířov – Jihlava, 2. 6. – 30. 8. |
Oprava dvou mostů a jednoho přechodu. |
Zdroj: SŽ |
Lidé cestující z Prahy do Kutné Hory pak musí v Kolíně přesedat ze spěšných vlaků na osobní nebo volit alternativní rychlíkový spoj.

Mapa letních výluk na železnici je poměrně hustá.
Mluvčí Českých drah také upozornil na výluku u Jihlavy, kde náhradní autobusová doprava objíždí město a pokračuje směrem na Brno. Ze stanice Okříšky ale také odváží autobusy ty, kteří potřebují jet do Jihlavy. Lidé si proto musí dát pozor, aby nastoupili do správného spoje.
„Za komplikace spojené se stavebními pracemi a s nimi spojenou náhradní autobusovou dopravou se cestujícím omlouváme,“ dodal Pošta.
Výluky a přesedání na autobus se přitom netýkají jen vlaků ČD, ale i dalších dopravců. Například v okolí Uherského Hradiště jde také o soupravy, které provozuje společnost Arriva.

Rekonstrukce Masarykova nádraží na snímku z ledna 2025
Větší chaos a problémy mnohdy cestujícím způsobují podle mluvčího drah spíše krátkodobé výluky než ty déletrvající, se kterými už počítají. Příkladem podle něj bude několik dní na přelomu července a srpna, kdy budou rozsáhlá omezení kvůli přepojování kolejí při modernizaci Masarykova nádraží v Praze, což se dotkne velkého množství přípojů, kdy budou vlaky směřovat na okolní nádraží.
V tomto týdnu začala kvůli opravě železničního mostu v Táboře také výluka na trati do Bechyně, která potrvá přibližně do poloviny prosince. Cestující mířící v létě do často navštěvovaných jižních Čech tedy budou muset přesedat z vlaků na autobusy.
Po více než sto let starém mostě musely vlaky z důvodu špatného technického stavu jezdit velmi pomalu, po opravě budou moci zvýšit rychlost až na 50 kilometrů za hodinu, upřesnila mluvčí Správy železnic Eberl Friebová. Most přes Lužnici se nachází na vůbec první elektrifikované trati ve střední Evropě, kterou navrhl vynálezce František Křižík.

Historický železniční most přes Lužnici v Táboře nahradí jeho replika, na vizualizaci. Přibude lávka pro pěší.
Dělníci nyní začínají demontovat trakční vedení a koleje. Zhruba za deset dní začnou rozebírat ocelové konstrukce mostu. Místo toho původního vznikne nový, který ale bude jeho věrnou kopií. Délka mostní konstrukce bude 174 metrů, výška 29 metrů. Stavbu využije město i pro vybudování přilehlé lávky pro pěší.
Náhradní autobusová doprava znamená obvykle zdržení kolem deseti či patnácti minut jen při přestupu, ztrátu někdy autobusy dojedou, to se ale liší v různých místech podle toho, jak je vedena železniční a silniční trať.
Pošta upozornil, že v létě často cestují velké skupiny, například děti během táborových výletů. Vedoucí skupin větších než 20 osob by měli při objednání jízdenek na webu zaškrtnout, že jde o skupinu. Vedle toho, že budou mít jízdné za zvýhodněnou cenu, dopravce jim přepravu potvrdí podle kapacity vlaků i náhradní dopravy a dá jim vědět, kde mají vyhrazená místa. Případně pokud kapacita v daný čas nestačí, dá dopravce e-mailem vědět alternativní způsob, jak skupinu přepravit.