Článek
Noční vlaky chce berlínská společnost provozovat již od roku 2027, rozjedou se po celé Evropě, informuje server EuroNews. Kupé budou navržena pro jednoho nebo dva cestující.
„Spát, zatímco jedete vlakem po Evropě, je skvělý koncept. Dnes ale musejí lidé sdílet kupé s naprostými cizinci, postele jsou těsné a celkově je to často dražší než cesta letadlem,“ zkonstatoval spoluzakladatel startupu Thibault Constant. „Tohle chceme změnit. Chceme z nočních vlaků udělat klíčovou součást cestování po Evropě.“
Constant sám procestoval nočním vlakem řadu destinací, o svá dobrodružství se dělí na sociálních sítích pod účtem Simply Railway, který sleduje přes půl milionu uživatelů. Jeho zkušenosti proto byly klíčové při vymýšlení designu nové spací soupravy.
Více lidí, než je běžné
Vlaky společnosti mají nabídnout kupé tří kategorií: pro sólo cestující, pro páry a poté prostornější místnost, kde bude možné předělat postele i na sezení. Některá kupé nabídnou také panoramatická okna pro lepší výhledy. Lůžka budou mít na délku dva metry.
A new night train? Nox, a Berlin-based startup is on a mission to offer a real alternative to short-haul flights. From 2027, Nox plans to operate Europe-wide overnight trains with fully personal rooms for one or two people at the price of a flight. ⤵️
— Mediarail.be - Rail Europe News (@Mediarail) June 10, 2025
👉https://t.co/UjLGYWhmTp pic.twitter.com/g8mEUBNp66
Spoluzakladatel společnosti Janek Smalla tvrdí, že design kupé umožní naplnit vlaky větším počtem lidí, než je tomu u jiných dopravců. „I to nám umožní nabízet dostupné ceny na více než 35 evropských trasách.
Cílem je propojit do roku 2035 až stovku měst, mezi nimi Paříž, Barcelonu, Amsterdam, Kodaň, Varšavu, Budapešť nebo Řím. Do budoucna by mělo jít o vhodnou alternativu k letenkám; cena single kupé začne na 79 eurech (necelé dva tisíce korun), dvojitého na 149 eurech (zhruba 3700 korun).
Nejde o první takový projekt. Server Guardian připomíná, že o propojení evropských měst nočními vlaky se v minulosti pokoušely i další společnosti, jde nicméně o velmi nákladnou záležitost, a investoři tak bývají zdrženliví. Kvůli nedostatku financování zkrachovaly obdobné plány firem Midnight Trains nebo GoVolta.