Článek
„V rámci pokračujícího programu inovací plánujeme letos na podzim ve Spojených státech uvést na trh nabídku vyrobenou z amerického třtinového cukru a rozšířit tak řadu výrobků pod obchodní značkou Coca-Cola. Tento přírůstek doplní silné základní portfolio společnosti a má nabídnout větší výběr pro různé příležitosti a preference,“ uvedla společnost ve své tiskové zprávě.
„Mluvil jsem s Coca-Colou o používání skutečného třtinového cukru v cole ve Spojených státech a oni s tím souhlasili,“ avizoval tento krok Trump na své sociální síti Truth Social. „Rád bych poděkoval všem, kteří jsou ve společnosti Coca-Cola odpovědní. Bude to od nich velmi dobrý tah – uvidíte. Je to prostě lepší!“ dodal šéf Bílého domu.
K tomuto kroku vyzval Coca-Colu už před časem, sám je velkým konzumentem jejích výrobků. The New York Times v roce 2018 uváděly, že denně vypil asi tucet dietních kol. Ty jsou ale slazeny aspartamem.
„Je takovým fanouškem dietní verze, že si nechal v Oválné pracovně nainstalovat na stůl červené tlačítko. Ne takové, které by spustilo jaderný odpal, ale malý knoflík, který přivolá komorníka, jenž mu doručí dietní kolu na stříbrném podnose,“ napsala britská BBC.
Výrobce podle ní už v mnoha částech světa ke slazení svého charakteristického nápoje používá běžný cukr. Ve Spojených státech se do něj ale obvykle přidává kukuřičný sirup, což je levnější alternativa.
Trumpův ministr zdravotnictví Robert F. Kennedy Jr. vyjádřil obavy ze zdravotních rizik kukuřičného sirupu, ačkoli odborníci podle BBC tvrdí, že neexistují žádné jasné nutriční důvody pro upřednostňování jednoho sladidla před druhým.
Rozhořčení producenti kukuřice
„Nahrazování kukuřičného sirupu s vysokým obsahem fruktózy třtinovým cukrem nedává smysl,“ uvedl minulý týden v prohlášení generální ředitel Asociace rafinérií kukuřice John Bode.
„Prezident Trump se zasazuje o pracovní místa v americké výrobě, americké farmáře a snížení obchodního deficitu. Nahrazení kukuřičného sirupu třtinovým bude stát tisíce pracovních míst v americké potravinářské výrobě, sníží to příjmy farem a zvýší dovoz zahraničního cukru. A to vše bez nutričního přínosu,“ dodal.
Společnost Coca-Cola současně oznámila, že ve druhém čtvrtletí meziročně zvýšila tržby o jedno procento na 12,5 miliardy amerických dolarů, tedy asi 263,1 miliardy korun. Čistý zisk se pak zvýšil o 58 procent na 3,8 miliardy dolarů.
K růstu tržeb přispělo zejména zvýšení prodejních cen. Díky němu byly tržby meziročně vyšší, ačkoliv objem prodeje o procento klesl. Ceny nápojů meziročně vzrostly o šest procent a už o čtvrtletí dříve se zvýšily o pět procent. Úspěch slavila zejména Coca-Cola Zero, která globálně zaznamenala čtrnáctiprocentní nárůst prodeje.