Hlavní obsah

Hlavním dovozcem ruské nafty se letos stal překvapivě Tchaj-wan

2:33
2:33

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Největším dovozcem ruské nafty není překvapivě ani Čína, ani Indie. V první polovině letošního roku se jím stal Tchaj-wan, jehož měsíční dovoz se mezi rokem 2022 a první polovinou roku 2025 zvýšil šestinásobně. Rusku to přineslo 1,7 miliardy dolarů na dani z těžby nerostných surovin.

Foto: Profimedia.cz

Hlavní město Tchaj-wanu Tchaj-pei

Článek

„Tato částka stačí k financování 170 tisíc dronů Gerbera, které se běžně používají při leteckých útocích na Ukrajinu,“ uvedla studie Centra pro výzkum energie a čistého ovzduší (CREA), tchajwanské neziskové organizace Environmental Rights Foundation (ERF), německé neziskové organizace Ecodefense a neziskové organizace pro životní prostředí a lidská práva Urgewald.

Právě ona na vývoj okolo tchaj-wanského importu upozornila. „Přestože se Tchaj-wan připojil k mezinárodním ekonomickým sankcím vůči Rusku pouhý den po zahájení totální invaze na Ukrajinu a omezil prodej high-tech výrobků, které mohou být potenciálně použity pro vojenské účely, upustil od zavedení právních omezení na dovoz ruských fosilních paliv,“ uvádí se v ní.

To vedlo k výrazně odlišným trajektoriím pro dva klíčové dovozy ruských zdrojů energie na ostrov. Zatímco se Tchaj-wanu do značné míry podařilo snížit závislost na ruském uhlí, kde v první polovině roku 2025 dovoz klesl ve srovnání s loňskem o 67 procent, dovoz ruské nafty do této země prudce vzrostl, což z něj činí největšího světového kupce.

Celkem Tchaj-wan dovezl od února 2022 do června 2025 6,8 milionu tun ruské nafty v celkové hodnotě 4,9 miliardy dolarů. „Tato částka představuje dvacet procent celkového ruského vývozu nafty, což z Tchaj-wanu činí třetího největšího odběratele na světě celkově,“ uvádí zpráva.

Riskuje sekundární sankce

Tchaj-wan se tak podle ní spolu s dalšími dovozci ruských fosilních paliv vystavuje riziku zvýšených amerických sekundárních cel kvůli své pokračující závislosti na ruských fosilních palivech. A to potenciálně nad současnou dvacetiprocentní celní sazbu, které Tchaj-wan čelí.

„Vyšší cla by mohla mít zásadní dopad na tchajwanské vývozce, protože vývoz do Spojených států – druhého největšího tchajwanského exportního trhu – představoval v roce 2023 18 % tchajwanských příjmů z vývozu,“ dodala studie.

Výběr článků

Načítám