Článek
Co se dnes dá pořídit za 1049 korun? Například dvanáct celých kuřat, dvě a půl kila lososa, tři a půl kila holandské goudy, nejméně čtyři lístky do kina, zpáteční letenka z Česka do Girony. Anebo zmíněné kilo kávy Tchibo.
Něco takové neušlo pozornosti lidí na sociálních sítích. Poté, co jeden z přispěvatelů zveřejnil fotografii s cenovkou, strhla se pod příspěvkem bouřlivá diskuze.
„Dnes jsem na tuto kávu koukal v německé Edece, za šestnáct eur,“ poukázal jiný uživatel. Jen o euro dráž, tedy celkově za 17 eur, což je zhruba 417 korun, nabízí stejnou kávu i německý supermarket Rewe. „Já dnes kupuji kilo čerstvé kávy z České pražírny za 463 korun,“ zněla další reakce.
Dá se očekávat, že řetězec brzy kávu zlevní. Ale i poloviční cena by pořád byla vyšší než v Německu. „No co? Chystá se akce za 499,90 korun, tak se to musí nějak nachystat. Sleva 52 procent vypadá sexy,“ komentovali záležitost lidé na síti.
Ceny kávy Tchibo jsou v Německu, odkud firma pochází, až několikanásobně nižší než v Česku. Například zatímco české stránky Tchibo.cz nabízejí kávu Barista Caffè Crema či Barista espresso za stejnou cenu jako Globus, německý e-shop prodává stoprocentní arabiku se stejnými názvy a intenzitou za 17 euro, v přepočtu za 417 korun.
Tady se nekdo po*** v kine. pic.twitter.com/X9IzIcuqTH
— TM 🚁 (@znouza) August 23, 2025
Podobný cenový úlet zákazníci tuzemských supermarketů nevidí poprvé. Příkladem mohou být loňské ceny vánočních kolekcí, které během listopadu někteří obchodníci prodávali za cenu téměř 900 korun za kilo, aby před Vánocemi citelně zlevnili. V lednu se pak kolekce vyprodávaly i za dvacet korun.
Anketa
Češi, plaťte
Podle analytiků si za podobné extrémy mohou zákazníci částečně sami. Podle průzkumů až 88 procent zboží nakupují ve slevách a akcích, a nevadí jim tudíž cenové rozkmity. Najde se přitom také nemálo těch, kdo i kávu Tchibo nakoupí za zmíněnou tisícovku.
„V Německu a dalších zemích takový tlak od zákazníků na slevy neexistuje,“ poukázal hlavní analytik společnosti XTB Jiří Tyleček. Výsledkem je stabilnější a čitelná hladina cen u sousedů.
Podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka hraje u jmenované kávy roli rovněž značka. „Zatímco v Česku může být značka Tchibo považována za luxusní, v Německu může být považována za průměrnou, což vede k odlišným cenovým politikám,“ poznamenal Křeček.
A jelikož roste cena výchozí suroviny čili kávových zrn, projevuje se to v koncových cenách tak, že pomaleji zdražují neznačkové kávy a rychleji zdražují ty značkové. „Kdyby se totiž ceny neznačkových káv přibližovaly k těm značkovým, poškozovalo by to jejich prémiovou pověst,“ podotkl Křeček.
Velké cenové rozdíly však jsou i mezi obchodníky v Česku. Zatímco v Globusu či v e-shopu obchodníka stojí kilo kávy Tchibo Espresso Sicilia Style 959 korun, tak v Tesku s klubovou kartou 450 korun. E-shop Alza.cz ji má za 559 korun a Billa za 699 korun.
„Tchibo na svém českém webu drží oficiální obchodní politiku pro Česko, ale Alza má globálnější dosah, dokáže si vyjednat německé podmínky nebo rovnou obchoduje s německou stranou,“ míní ekonom z České zemědělské univerzity v Praze Tomáš Maier.
Hraje roli i rozdílná struktura trhů. „V Německu je prostředí vysoce konkurenční a tlak na nízké ceny velmi silný, český trh je menší a obchodníci mají větší prostor pro individuální cenovou politiku. Obchodník si de facto může dovolit napálit ceny,“ dodal Tyleček.
Roli hrají sucho i cla
Ceny kávových zrn na komoditní burze dosáhly v únoru historického maxima 4,18 dolaru (87,7 Kč) za libru (0,45 kilogramu). Mění se však každým týdnem a v červenci se v jednu chvíli pohybovaly okolo 2,4 dolaru (50,4 Kč). Od začátku srpna se však opět zvýšily o 38 procent.
Nyní stojí kilo kávy na trzích asi 181 korun. A zlevňovat se podle všeho jen tak nebude.
„Příčin je více. Jednak sucho v hlavních producentských zemích, jako je Brazílie a Vietnam. Zároveň ale roste globální poptávka po kávě, což tlačí její ceny vzhůru. Rostou přitom také náklady na pěstování kávy, a to v podobě zpřísňujících se podmínek v ochraně životního prostředí,“ upozornil agrární analytik Petr Havel.
Ceny brazilské kávy ovlivnila i padesátiprocentní cla na dovoz do Spojených států platná od 6. srpna.