Článek
Inspektoři se od dubna do června zaměřili na prodejce v kamenných i internetových obchodech. Oproti loňsku počet odhalených pochybení vzrostl, ze 41 procent na 45.
„Nejčastější bylo porušení zákona o ochraně spotřebitele spočívající v nesprávném způsobu výpočtu slevy z ceny výrobku nebo neuvedení nejnižší ceny, za kterou se výrobek prodával během 30 dnů před poskytnutím slevy. Tato povinnost byla porušena ve 36 případech,“ uvedl Kotrba.
Dalších 63 případů se týkalo užití nekalých obchodních praktik, které zákazníka mohly uvést v omyl a ovlivnit jeho nákup. Prodejci podle inspektorů například vyvolávají dojem slevy použitím různě barevných cenovek s texty a srovnáním cen.
V 72 případech pak inspekce konstatovala porušení občanského zákoníku, zákona o kontrole, o cenách či o výrobcích s ukončenou životností.
Výši slevy musí obchodníci počítat od nejnižší ceny, za jakou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním. Pokud ho měli v nabídce méně než 30 dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Mají také povinnost na výrobku informovat o jeho původní ceně.
Jak už Novinky informovaly, pokuty uložené inspektory největším řetězcům v Česku za pochybení u slev a další porušení zákona o ochraně spotřebitele výrazně klesly.
Zatímco v letošním prvním čtvrtletí rozdala inspekce řetězcům rekordní pokuty téměř 21 milionů korun, ve druhém kvartále klesly na 4,4 milionu. Nejvyšší částku, přes tři miliony, zaplatila Billa. Podle spotřebitelských organizací se velké obchody naučily se zákonem lépe pracovat a využívají například označení typu „naše cena“ nebo „neporazitelné“, na které se podle inspektorů zákonná pravidla nevztahují.