Článek
Podle agentury Bloomberg Evropská unie usiluje o to, aby získala výjimku ze zmíněného desetiprocentního cla pro některé klíčové produkty. Sazba by neměla platit například pro letadla, letecké díly, vína a lihoviny.
Brusel se zároveň snaží přesvědčit americké vyjednavače, aby kývli na kvóty a výjimky, které by ve výsledku snížily aktuálně platná cla na dovoz automobilů a jejich dílů a také cla na ocel a hliník. Pro automobily nyní platí sazba ve výši 25 procent, pro ocel a hliník dokonce 50 procent.
Evropská komise, která za EU o budoucí podobě cel a vzájemných obchodních vztahů s USA vyjednává, odmítla informace Bloombergu komentovat.
Zpřísnění celní politiky v dubnu oznámil americký prezident Donald Trump. Pro EU měla nová dovozní sazba nejprve činit 40 procent, později Trump pohrozil i o deset procentních bodů vyšším tarifem.
Kvůli nepříznivé reakci finančních trhů ovšem americký prezident platnost cel posunul, aby vytvořil prostor pro jednání o obchodních dohodách. Původně avizovanou lhůtu do 9. července nyní Spojené státy prodloužily do 1. srpna.
„Cla vstupují v platnost 1. srpna, ale prezident stanovuje sazby a dohody právě teď,“ uvedl americký ministr obchodu Howard Lutnick.
Dohodu, kterou USA a EU uzavřou, následně budou muset schválit členské státy Unie. Ty jsou ve svých postojích rozdělené. Část z nich prosazuje rychlou domluvu s Washingtonem, jiné by raději před případnými velkými ústupky upřednostnily, aby EU zavedla odvetná opatření a vyjednávala z pozice síly.