Článek
Dráhy zvyšují jízdné každoročně. „Zdražíme maximálně o inflaci, to garantuji. Zdražování je až takový útočný pojem, ale bavíme-li se o zdražování v řádech korun, věřím, že to naši cestující zvládnou,“ konstatoval Krapinec v České televizi.
Centrální banka pro letošní rok odhaduje inflaci na 2,5 procenta.
Důvodem rostoucích cen nejen v prosinci, ale i v minulých letech, je podle šéfa drah mimo jiné omlazování vozového parku. Krapinec by chtěl, aby stáří vozů bylo maximálně dvacet let.
„Jsme akciová firma a naším cílem je dosahování zisku. Tento zisk ale není konečným cílem. Chceme, abychom byli důvěryhodní pro lidi, aby nám půjčili peníze,“ řekl s tím, že peníze na nové vozy nedostávají dráhy od státu, ale půjčují si je na evropském dluhopisovém trhu. A aby lidé podniku půjčili, musejí podle Krapince cítit jistotu, že investici dostanou zpět.
Dráhy navyšovaly ceny loni v prosinci, a to v průměru o 4,9 procenta. Jízdenka pro dospělou osobu se na kratší vzdálenost bez slevy navýšila o jednu až pět korun, jízdenka na vzdálenost delší než sto kilometrů podražila o jedenáct korun.
Podle Krapince ale zvyšování cen v minulých letech bylo pod inflací, která se kumulativně pohybovala v desítkách procent. „My jsme ještě významně pod křivkou nárůstu cen třeba u potravin,“ dodal.
Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem 1,3 miliardy korun. Výsledek je o 66 procent horší ve srovnání s rokem 2023, kdy měl dopravce zisk 3,8 miliardy. Dráhy loni investovaly 18 miliard korun do nových vlaků, dopravce převzal 141 nových vlaků a lokomotiv. Dráhy loni také investovaly 1,1 miliardy do servisu.
Na zisku drah se podílely všechny společnosti skupiny s výjimkou ČD Cargo, nákladní doprava skončila ve ztrátě 945 milionů korun. ČD loni přepravily 168,8 milionu cestujících, meziročně o tři procenta více.
Podle Krapince chce podnik v zisku zůstat.