Článek
Samotné České dráhy loni vykázaly hrubý zisk 2,1 miliardy korun, na zisku celé skupiny mají největší podíl. Předloni měly hrubý zisk tři miliardy korun.
Dařilo se osobní dopravě. ČD loni přepravily 168,8 milionu cestujících, meziročně o tři procenta více. Během dvanácti měsíců ČD převzaly 141 nových vlakových jednotek a lokomotiv.
„Omlazení se týkalo především regionální dopravy, do krajů zamířily desítky elektrických jednotek RegioPanter a motorových RegioFoxů. V dálkové dopravě jsme na koleje nasadili soupravy ComfortJet,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Do nových vozidel ČD investovaly celkem 18 miliard korun.
Samotný segment osobní dopravy tak zaznamenal zisk 635 milionů korun, což je meziročně o 12 milionů korun více.
Za horší výsledek drah může především nákladní doprava, která loni skončila ve ztrátě 945 milionů korun. Společnost ČD Cargo přitom předloni hospodařila se ziskem 733 milionů korun.
Loni přepravila 56,7 milionu tun nákladu, tedy o 2,7 milionu tun méně než v předešlém roce. Menší přepravní výkony způsobil pokles přeprav dřeva, omezení produkce huti Liberty Ostrava nebo snížení přepravy hnědého uhlí do elektráren a tepláren.
Podle Krapince se loni ve ztrátovém hospodaření ČD Cargo projevilo i snížení hodnoty majetku. „Hospodářský výsledek negativně ovlivnily především transakce vztahující se k pokračujícímu procesu zeštíhlení firmy, tedy rezervy na odstupné zaměstnancům a snížení hodnoty majetku, který se v dalších letech stane zbytným,“ dodal ředitel. Tyto transakce tvořily jednu miliardu korun.