Hlavní obsah

Britský plán na povinný podíl elektromobilů naráží na odpor výrobců

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od začátku roku 2024 by měli britští výrobci automobilů produkovat nejméně 22 procent plně elektrických vozidel, jinak za každé auto pod tímto limitem zaplatí vysokou pokutu. Plán ale naráží na odpor automobilek i nepřipravenou infrastrukturu.

Foto: Profimedia.cz

Britská ministryně obchodu Kemi Badenochová chce vyjednat změkčení limitů pro povinný podíl elektroaut

Článek

„Bude to pro nás velký problém,“ řekl listu Politico Tim Slatter, šéf britské pobočky automobilky Ford, na margo plánu londýnské vlády zavést od roku 2024 u výrobců povinný podíl plně elektrických automobilů. „Omezí to konkurenci,“ přisadil si šéf Společnosti výrobců a prodejců automobilů (SMMT) Mike Hawes.

Britská konzervativní vláda přišla s plánem, který označuje jako důležitou součást dekarbonizace britské ekonomiky, již v březnu 2023. Podle návrhu by ti výrobci v sektoru automotive, kteří na začátku roku 2024 nesplní povinný podíl nejméně 22 procent plně elektrických automobilů v rámci své produkce, museli zaplatit za každé vozidlo pod tímto limitem pokutu 15 000 liber (v přepočtu asi 418 000 korun).

V EU se v červnu poprvé prodalo více elektromobilů než naftových aut

Ekonomika

Součástí schématu má být i obchod s kredity: automobilka, která by měla s limitem problém, by si je mohla koupit od konkurence, která naopak elektroaut vyrobí více. Počínaje rokem 2025 se má povinný podíl elektroaut postupně zvyšovat až na 100 procent v roce 2030 - od tohoto roku se podle současných plánů ve Spojeném království už nebudou smět auta na spalovací motor vyrábět vůbec.

Foto: Eric Gaillard, Reuters

Nabíjení elektormobilů zůstává problémem kvůli řídké síti dobíjecích stanic. Ilustrační snímek. FOTO REUTERS

Lobbisté automobilek nyní našli zastání u vlivné ministryně obchodu Kemi Badenochové, považované za vycházející hvězdu Konzervativní strany. „Pokud firmy zaměstnávající tisíce lidí říkají, že je tu vážný problém, paní ministryně to bude řešit,“ řekla mluvčí Badenochové. A ta slíbila probrat s vládními kolegy změkčení kritérií, jasno by mělo být během srpna.

Chybí veřejné dobíjecí stanice

Počet elektromobilů ve Spojeném království rychle roste už teď. Podle údajů SMMT jejich podíl na celkové výrobě aut v roce 2022 dosáhl téměř 38 procent a meziročně vzrostl o vysokých 72 procent (v číslech jsou započtena i vozidla na hybridní pohon). Sami výrobci uznávají, že především díky zvýšené výrobě elektromobilů se po mnoha letech klesající produkce britský autoprůmysl loni konečně odrazil ode dna.

Sedm automobilek vybuduje v USA síť pro nabíjení aut konkurující Tesle

AutoMoto

Problémem je ale chybějící infrastruktura, zejména veřejně dostupné dobíjecí stanice. Podle odhadu SMMT by ke splnění ambiciózních cílů muselo v zemi v roce 2030 fungovat asi 2,3 milionu veřejných dobíjecích stanic; zatím je jich ale jen 44 000.

Britská vláda slíbila podpořit stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily částkou 400 milionů liber (asi 11 miliard korun). Podle serveru CarDealer však zůstává otázkou, zda to bude stačit.

Německo potichu opouští plán na milion veřejných nabíječek

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám