Článek
Inspekce od začátku roku do konce března provedla 174 kontrol a zjistila porušení pravidel u 151 e-shopů. Některé vykazovaly více nedostatků.
Kromě zmíněných nešvarů se obchodníci někdy zaštiťovali i spotřebitelskými recenzemi nejasného původu. Inspekce pravomocně uložila 184 pokut v celkové hodnotě více než tři miliony korun.
Nejvyšší souhrnná pokuta činila 450 tisíc korun. Podle zjištění Novinek ji dostala společnost Creativeland. Ta provozuje internetový obchod CBDsvet.cz, který prodává nejrůznější psychoaktivní látky - konopné a CBD produkty či kratom.
Sankce za 200 tisíc korun pak musí hradit firma Wuders, která se zabývala zakázkovou výrobou dřevěného nábytku. Ta v březnu vyhlásila úpadek a její majetek je v konkurzu.
Třetí nejvyšší pokutu, 150 tisíc korun, uložila inspekce firmě Nastrojan Czech, jež prodává vše možné, od módních doplňků po zahradní náčiní.
Nerovné podmínky
Za co přesně tyto firmy pokutovala, to inspekce zatím neoznámila. Obecně ale potvrdila, že internetové obchody ke kontrole vybírá na základě podnětů od spotřebitelů. I to přispělo k tak vysokému procentu zjištěných pochybení.
Způsob výběru e-shopu pro kontrolu ale není to jediné, co podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky obchodníky frustruje.
Anketa
„Zmíněné přestupky jsou ve většině případů marginální,“ sdělil Novinkám. Doplnil, že požadavky inspekce na různá plnění informačních povinností se neustále rozrůstají, a to i v oblastech, ve kterých se legislativa nemění.
Nepřesné formulace v obchodních podmínkách, což je podle něj nejčastější problém prodejců, podle něj v praxi obvykle nemají na nakupující dopad.
„Bohužel, komunikace během samotných kontrol je velmi strohá, reakce e-shopů jsou zamítány, a tak ve výsledku dochází ke zjištění nedostatků u 87 procent,“ míní Vetyška.
Provozovatelé navíc upozorňují, že jsou znevýhodnění oproti konkurenci z ciziny.
„Jsme si vědomi, že v několika případech došlo k nedostatkům, a přijatá pokuta nás vede k dalšímu zlepšování. Zároveň ale cítíme potřebu upozornit na nerovné podmínky, které v českém online prostředí panují,“ řekl Novinkám jednatel firmy Nastrojan Czech Miroslav Škvrna.
„Menší a střední e-shopy, jako je ten náš, jsou často porovnávány s velkými mezinárodními platformami, které mají obrovské zázemí, automatizované systémy a sídlo mimo Česko,“ poznamenal.
V praxi podle něj vzniká nerovnováha i v samotném dohledu. „Zatímco menší domácí firmy jsou kontrolovány důsledně, zahraniční e-shopy s obraty v miliardách korun často zůstávají mimo dosah, protože inspekce na ně nedosáhne,“ dodal Škvrna.