Článek
Kvůli rekonstrukci Špindlerova mostu, který vede přes Labe i nad hlavní železniční tratí, totiž musí strojvedoucí v tomto úseku u roudnického nádraží stáhnout na lokomotivě sběrač elektrického proudu. Pokud ho nestáhne, hrozí utržení pantografu s následným poškozením trolejí a tím i omezení nebo zastavení provozu na vytížené mezinárodní trati.
Právě to se letos stalo opakovaně. Trolej pod rekonstruovaným mostem strhlo od začátku prací už šestnáct vlaků a provoz na celém koridoru mezi Prahou a Děčínem se vždy na několik hodin zastavil. Některé spoje musely být zrušeny a mezinárodní vlaky nabraly kvůli objíždění koridoru jinou trasou obrovská zpoždění.
„Na druhou stranu, daným místem přitom ve stejném období projelo (bez problémů) na 43 tisíc spojů,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Nové opatření podle ní spočívá v tom, že jedna kolej ve stanici Roudnice nad Labem bude přes noc mimo provoz a rozsah nočních výluk se omezí. „Cílem je, aby byla situace pro strojvedoucí přehlednější a vyžadovala méně úkonů při průjezdu stanicí,“ informovala mluvčí.
Najetí do hákovnic
Závažná poškození trolejí a pantografů, ke kterým dochází po najetí vlaku bez staženého sběrače, způsobují takzvané hákovnice, instalované na troleji před rekonstruovaným mostem.
„Bez tohoto bezpečnostního prvku by hrozil přenos elektrického proudu do ocelové konstrukce mostu a tím i přímé ohrožení životů lidí, kteří se v té době na mostě pohybují, tedy pracovníků stavby i chodců, pro které most zůstal otevřený,“ upozornila mluvčí Správy železnic s tím, že stavební firma pracující na rekonstrukci mostu odmítla nahrazení hákovnic jako nevyhovující požadavkům bezpečnosti práce.
Správa železnic už dříve zavedla jiná opatření. Strojvedoucí by měl být na povinnost stáhnout sběrač telefonicky upozorněn od výpravčího a na kritický úsek upozorňují i nová návěstidla se zábleskovými světly.
Najetí vlaku s nestaženým sběračem do hákovnic tak vypadá jako jednoznačná chyba strojvedoucího, který sběrač zapomněl stáhnout. Strojvedoucí ale odmítají, že jde vždy o jejich chybu. „Jestliže na jednom místě dojde k více než deseti mimořádným událostem, nelze takovou situaci považovat pouze za selhání jednotlivců. Jedná se o systémový problém,“ citoval Davida Votroubka, člena prezidia Federace strojvůdců, webový deník Zdopravy.cz.
Votroubek webu také řekl, že poslední opatření Správy železnic povede podle něj k většímu chaosu v rozkazech, které jsou předávány strojvedoucím. „Jednou strojvedoucí dostane rozkaz na výluku v době od 4:00 do 21:30, v jiném případě výluka podle rozkazu začíná v 19:20 a na třetím rozkaze tato výluka vůbec není a nachází se uvnitř nově vzniklé výluky celé druhé koleje ve stanici Roudnice nad Labem v čase od 21:30 do 23:59 a od 00:00 do 4:00. A tyto všechny pokyny jsou variantou jedné a té samé situace,“ dodal pro Zdopravy.cz Votroubek.


